لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

واکنش تند آمریکا به سخنان تازه نتانیاهو درباره «پاکسازی نژادی»


الیزابت ترودو
الیزابت ترودو

سخنان نخست وزیر اسرائیل که مدعی شد درخواست فلسطینی‌ها با حمایت جامعه جهانی برای قطع ساخت و سازهای یهودی، تلاش برای «پاکسازی نژادی یهودیان از کرانه باختری» است با واکنش تند دولت واشینگتن روبه‌رو شد.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه، ۱۹ شهریور، گفته بود که مخالفت با ساخت و سازها در یهودی‌نشین های کرانه باختری به معنای «پاکسازی نژادی» و ریشه‌کن کردن یهودیان از این مناطق است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتانیاهو گفت، از این انتقادها «در تعجب هستم» و «عصبانی‌کننده تر این است که آنها حتی درک نمی کنند که درخواست شان موجب خشم می‌شود».

به گفته آقای نتانیاهو، ساخت و سازها مانع صلح نیست، بلکه «مخالفت فلسطینی‌ها با وجود کشوری برای یهودیان، عامل اصلی پیشرفت نکردن روند صلح است».

به گفته نتانیاهو، تنها شرطواقعی فلسطینی‌ها برای اینکه به استقلال کشور فلسطین برسند این است که یهودیان وجود نداشته باشند؛ یعنی آنها «پاکسازی نژادی» را می خواهند که درخواستی قبیح است و باید محکوم شود.

الیزابت ترودو سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات نتانیاهو گفت که «کاربرد چنین عباراتی ناشایست است».

خانم ترودو افزود: «این که مخالفان شهرک سازی ها و کسانی را که این کارها را مانعی بر سر راه تحقق صلح می بینند، گروهی بنامند که خواهان پاکسازی نژادی یهودیان از کرانه باختری هستند، تعبیری نابه‌جا بوده و ما کاملا با آن مخالفیم و این رویه کمکی به صلح نمی‌کند.»

این سخنگو افزود: «گسترش ساخت و سازهای اسرائیل این سوال را ایجاد می‌کند که نیات اسرائیل برای درازمدت در مورد کرانه باختری چیست؟»

احمد المجدلانی از مشاوران رهبری تشکیلات فلسطینی نیز اظهارات نتانیاهو را «سخیف»، «دروغ» و«ادعاهای ابلهانه» توصیف کرد.

المجدلانی از مسئولان سازمان آزادی‌بخش فلسطین به آسوشیتدپرس گفت: «وجود شهرک های اسرائیلی در اراضی اشغالی که نتانیاهو هر روز مجوز ساخت و ساز بیشتری را نیز در آن می دهد، نماد تداوم ستیز دولت اسرائیل با فلسطینیان است.»

تصمیم روزهای اخیر دولت اسرائیل به ساخت حدود ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر در یهودی‌نشین‌ها با ناخشنودی آمریکا، دولت های دیگر و سازمان ملل روبه‌رو شده بود.

فلسطینی‌ها امیدوار بودند که کشور مستقل فلسطین در شرق بیت المقدس، کرانه باختری و غزه برپا شود اما آنها با حمایت جامعه جهانی می گویند، گسترش یهودی نشین ها در کرانه باختری، رویای صلح را دورتر کرده است.

در این میان، به گزارش رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی، محمود عباس روز جمعه در دیدار با هیئتی از یهودیان مکزیک گفت، میخائیل بوگدانف فرستاده ویژه روسیه در امور خاورمیانه در دیدار روزهای گذشته با او پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه را برای میزبانی نشست سران اسرائیلی- فلسطینی ارائه کرد.

آقای عباس گفت، به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده است. ولی وی ابراز تردید کرد که نخست وزیر اسرائیل براستی به این تلاش ملحق شود.

مقامات فلسطینی در روزهای اخیر گفته بودند، فقط برای عکس گرفتن نمی خواهند در نشست سران شرکت کنند، بلکه احیای روند صلح باید نتایج ملموسی داشته باشد و اسرائیل باید ابتدا ساخت و سازهای بیشتر را متوقف کند و گروه چهارم از زندانیان فلسطینی را که از قبل از توافق سیاسی ۱۹۹۳ در زندان اسرائیل بوده اند، طبق تعهدات پیشین، آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور، گفته بود، اسرائیل و فلسطینی‌ها با پیشنهادی که فرستاده ویژه روسیه به آنها ارائه کرد، «موافقت اصولی» کرده اند، اما این سخنگو به موعد احتمالی چنین دیداری در مسکو اشاره ای نکرد.

XS
SM
MD
LG