لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

دیدار نتانیاهو با رئیس جمهور قزاقستان پس از سفر باکو


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار نورسلطان نظربایف
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار نورسلطان نظربایف

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بعد از سفر یک روزه به جمهوری آذربایجان، روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، در شهر آستانه با نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان، دیدار کرد.

این اولین بار است که نتانیاهو به قزاقستان رفته، اما ۱۹ سال پیش، در ۱۹۹۷، که آن زمان نیز نخست وزیر بود، سفر دیگری به باکو کرده بود.

شیمون پرز در سال ۲۰۰۹ در مقام رئیس جمهوری اسرائیل به قزاقستان سفر کرد، اما تاکنون رهبر سیاسی اسرائیل به این کشور سفر نکرده بود.

به گزارش رسانه های اسرائیل، نتانیاهو در ملاقات با نظربایف در مورد راه‌های تحکیم مناسبات دو کشور گفت‌وگو کرد.

آقای نتانیاهو پیش از آغاز سفر گفت که حضورش در قزاقستان به‌ویژه از این نظر اهمیت دارد که این کشور از اول سال ۲۰۱۷، دو هفته دیگر، به مدت دو سال عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

قزاقستان از بهار ۱۹۹۲، سه سال بعد از فروپاشی شوروی، مناسبات کامل سیاسی با اسرائیل برقرار کرد، اما سفارت خود را در بهار سال ۱۹۹۶ در تل‌آویو گشود.

رسانه‌های غربی در گزارش‌های خود به این نکته اشاره کرده‌اند که اسرائیل توانایی هسته ای نظامی دارد و قزاقستان نیز دانش و امکانات آن را دارد.

در همین حال حضور یک روزه نتانیاهو در باکو با بیست و پنجمین سال برقراری مناسبات کامل سیاسی آذربایجان و اسرائیل همزمان بود.

روابطآشکار اسرائیل با آذربایجان در پی سال ها تماس محرمانه، از زمان ریاست جمهوری حیدر علی‌اف، رئیس جمهوری پیشین آذربایجان و پدر الهام علی‌اف برقرار بود.

نتانیاهو یازده ماه پیش نیز در اجلاس جهانی اقتصادی داووس در سوئیس با علی‌اف دیدار کرد.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در دیدار روز سه‌شنبه با نتانیاهو گفت، توافق برای معاملات نظامی تا پنج میلیارد دلار عملی می‌شود.

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور افزون بر پهپاد و جنگ‌افزارهای دیگر، برای اولین بار سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» را نیز به آذربایجان می‌فروشد.

آذربایجان نگفته است از سامانه «گنبد آهنین» برای دفاع از کدام مرزهای خود استفاده خواهد کرد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشته است، اسرائیل مشتری چهل درصد از نفت صادراتی آذربایجان است.

بنیامین نتانیاهو اشاره کرده است که بعد از سفرهای اخیرش به آفریقا و پیش از سفرهایش به هند و خاور دور و شماری از کشورهای آمریکای لاتین، برای تحکیم روابط با جمهوری های قفقاز، راهی این سفرها شده است.

به گفته نتانیاهو، سفر او به کشورهای مسلمان قفقاز و بهبود اخیر مناسبات با ترکیه و برخی از روابطبا کشورهای عرب منطقه، نشان می دهد که دولت های بسیاری «مشتاقانه در انتظار رابطه با اسرائیل هستند».

نتانیاهو افزوده است، مناسبات اسرائیل با آذربایجان و قزاقستان می‌تواند «نمونه‌ای از دوستی بیشتر میان کشورهای مسلمان با اسرائیل باشد».

در همین حال روزنامه جروزالم پست روز چهارشنبه در مقاله‌ای یادآور شد که ایران، همسایه جنوبی آذربایجان، مناسبات اسرائیل با دولت باکو را «تهدید» تلقی می‌کند.

در همین زمینه رسانه های اصولگرا در ایران از روزها قبل از حضور نتانیاهو در باکو، عملکرد دولت آذربایجان را در نزدیکی و همکاری بیشتر با «رژیم صهیونیستی» نکوهش کردند.

از جمله خبرگزاری فارس روز دوشنبه، ۲۳ آذر، در نامه‌ای «به حاکمیت آذربایجان» میزبانی از نتانیاهو را مورد سوال قرار داد.

وب‌سایت عصر ایران نیز روز سه‌شنبه نوشت که نتانیاهو به «بیخ گوش ایران» سفر کرده است. این وب‌سایت همچنین به نقل از ویکی‌لیکس یادآور شد، رابطه اسرائیل و آذربایجان «بسیار عمیق تر از چیزی است که در معرض دید است» و مانند «یک کوه یخ است که ۹۰ درصد آن زیر آب است».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در برخی از شهرهای آذری‌زبان شمال غرب ایران مانند اردبیل، تظاهراتی از روزها قبل در نکوهش حضور نتانیاهو در آذربایجان انجام شده است.

XS
SM
MD
LG