لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

افزایش تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها در ادامه موج خشونت در اسرائیل


در ادامه موج خشونت‌ها در اسرائیل، تازه‌ترین رخدادهای خشونت‌بار در این کشور و سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری از طرفین چند کشته و زخمی بر جای نهاد.

رسانه‌های اسرائیلی روز شنبه، اول اسفندماه، خبر دادند که در پی روزهای به‌شدت خشونت‌بار گذشته، روز شنبه هم یک پسر ۱۳ ساله فلسطینی با چاقو در نزدیکی یکی از مکان‌های مقدس یهودی در حبرون، الخلیل، دستگیر شده است.

روز جمعه، ۳۰ بهمن، نیز دو فلسطینی در بیت‌المقدس و کرانه باختری کشته شدند.

یک جوان ۲۱ ساله در روستای «بیت فجر» در درگیری با نظامیان اسرائیلی کشته و یک فلسطینی دیگر زخمی و دستگیر شد؛ ارتش اسرائیل مدعی است که این دو مسلح بوده و به نظامیان اسرائیلی تیراندازی کرده بودند.

روز جمعه همچنین یک جوان ۲۰ ساله فلسطینی در «دروازه جافا» در بیت المقدس پس از حمله با چاقو به دو نظامی اسرائیلی کشته شد.

روز پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن، نیز یک سرباز اسرائیلی کشته و چند اسرائیلی دیگر زخمی شدند و دو نوجوان فلسطینی که عاملان حمله با چاقو به خریداران یک سوپرمارکت در یک یهودی‌نشین در کرانه باختری بودند، بر اثر اصابت گلوله مجروح و دستگیر شدند.

در حملات خیابانی در پنج ماه اخیر، نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی بیش از ۱۶۰ تن از عوامل حملات را در جا کشته‌اند.

شمار کشته‌های فلسطینی در این پنج ماه به ۱۸۵ تن رسیده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سازمان امنیت این کشور این هفته در جمع‌بندی از این رخدادها اعلام کرد که نیمی از عوامل حملات جوانان و نوجوانان زیر ۲۰ سال و از خانواده های متوسط و حتی مرفه فلسطینی هستند و نیت آنها برای «شهید» شدن را نباید به فقر خانواده‌هایشان ارتباطداد.

فلسطینی‌ها تایید می‌کنند که بیش از ۵۰ تن از کشته های آنها نوجوان بوده اند.

در همین حال یازده درصد از فلسطینی هایی که در این حملات چاقوزنی دخیل بوده اند، دختران جوان فلسطینی بوده اند که چند دختر ۱۳ ساله نیز در میان آنها بوده اند.

در کنار فلسطینی ها، چند عرب دختر و پسر نیز که از خانواده های دارای تابعیت اسرائیلی هستند، به حمله‌کنندگان پیوسته اند.

در پنج ماه اخیر ۳۲ اسرائیلی کشته شده اند.

وب‌سایت خبری اسرائیلی وای‌نت نوشته است، مرگ سرباز ۲۱ ساله «توبیا ویسمن» در حمله شامگاه پنج‌شنبه از این نظر متفاوت است که برای نخستین بار در این نزاع، یک نوجوان ۱۴ ساله فلسطینی یک سرباز اسرائیلی را کشته است.

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه گذشته در مورد واکنش سربازان مسلح در کشتن نوجوانان فلسطینی گفته بود، نباید هر صبح از خواب برای کشتن بیدار شویم و هر شب با نیت کشتن به خواب برویم.

فرمانده ارتش افزود که ارتش و کسانی که اسلحه در دست دارند باید پیرو مقررات باشند و تنها بر اساس دستورات و مقررات اقدام به شلیک کنند.

آیزنکوت این را نیز گفته بود، سربازی که اسلحه در دست دارد امنیتش در برابر یک دختر بچه ۱۳ ساله فلسطینی که به هر دلیلی قیچی در دست گرفته و برای حمله به خیابان آمده، محفوظ است و درست نیست یک خشاب گلوله را به سر او خالی کرد.

اظهارات فرمانده ارتش اسرائیل با انتقاد شدید سیاستمداران احزاب راستگرای این کشور روبه‌رو شده است.

این سیاستمداران از موشه یعلون وزیر دفاع خواستند فرمانده ارتش را به خاطر این سخنان توبیخ کند، اما آقای یعلون روز چهارشنبه گفت که از فرمانده ارتش حمایت می کند.

XS
SM
MD
LG