لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

صدور حکم جلب برای نتانیاهو و چند مقام دیگر اسرائیل در اسپانیا


بنیامین نتانیاهو (نفر دوم از راست) و اهود باراک (نفر اول از چپ) از جکله مقاماتی هستند که دادگاهی در اسپانیا حکم جلب‌شان را صادر کرده است
بنیامین نتانیاهو (نفر دوم از راست) و اهود باراک (نفر اول از چپ) از جکله مقاماتی هستند که دادگاهی در اسپانیا حکم جلب‌شان را صادر کرده است

دادگاهی در اسپانیا علیه نخست وزیر و هفت مقام بلندپایه دیگر اسرائیل به اتهام ارتکاب احتمالی «جنایت جنگی» حکم جلب صادر کرد.

دادگاه اسپانیا این حکم جلب را در ارتباط با پرونده شکایت بازماندگان حادثه کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره صادر کرده است.

این حکم به این معنی است که اگر این مقامات اسرائیل به اسپانیا برسند، احتمال بازداشت آنها وجود دارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندی‌پندنت در روز دوشنبه، ۲۵ آبان، دادگاهی در شهر مادرید حکم داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و هفت مقام دیگر اسرائیلی که در بهار سال ۲۰۱۰ در مقام‌های سیاسی و نظامی بودند، دستگیر و محاکمه شوند.

روز ۳۱ ماه مه ۲۰۱۰، کشتی «مرمره آبی» که از سوی یک سازمان اسلامگرای خیریه ترکیه، وابسته به حزب حاکم این کشور، با صدها سرنشین در راه رفتن به سوی غزه، جهت شکستن حصر دریایی غزه بود، نرسیده به بندر غزه، از سوی ارتش اسرائیل مورد حمله قرار گرفت تا از مسیر خود دور شود.

در این رخداد، ۹ شهروند ترکیه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. چندی بعد، یک شهروند دیگر ترکیه نیز بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.

دادگاه اسپانیا در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی و آن زمان، علیه ژنرال موشه یعلون، وزیر کنونی دفاع، و ژنرال اهود باراک، وزیر دفاع وقت اسرائیل، حکم جلب صادر کرده است.

ژنرال الیعزر ماروم، فرمانده وقت نیروی دریایی اسرائیل، بلندپایه‌ترین مقام نظامی این کشور است که از سوی دادگاه اسپانیایی احضار شده است.

قاضی اسپانیایی آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه وقت، الی ییشای، وزیر کشور وقت، دان مریدور، وزیر اطلاعات وقت، و بنیامین بگین، وزیر مشاور وقت دولت اسرائیل، را نیز احضار کرده است.

امانوئل ناخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، در واکنش به حکم دادگاه اسپانیایی آن را «تحریک‌آمیز» نامیده، ولی تاکید کرد که کشورش با اسپانیا همکاری لازم را انجام می‌دهد تا احکام جلب لغو شده و «قضیه به‌زودی برطرف شود».

حکم جلب از سوی دادگاه اسپانیایی در حالی صادر شده که دادگاه کیفری بین‌المللی پرونده مشابه را که از سوی جزایر کومور علیه اسرائیل ارائه شده بود، بست.

گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل که به گزارش «پالمر» مشهور شد و در پی ماجرای کشتی ماوی مرمره بنا به درخواست بان گی مون، دبیرکل سازمان، تشکیل شد، در سپتامبر ۲۰۱۱ نظر داد که حصر غزه، به دلیل آن که در منطقه جنگی است، خلاف قوانین بین‌المللی نیست و اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.

در همین حال، گزارش «پالمر» به ریاست جفری پالمر، نخست وزیر پیشین نیوزیلند، نظر داد که اسرائیل در رویه خود در متوقف کردن کشتی ماوی مرمره «زور زیاده از حد» به کار برده است؛ این کمیسیون از اسرائیل خواست پوزش‌خواهی کرده و غرامت بپردازد.

گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل عملکرد جمعیت خیریه اسلامگرای ترکیه با نام «اینسانی یاردیم وقفی» و نیز عملکرد دولت ترکیه را نیز برای اعزام کشتی مرمره آبی به غزه مورد انتقاد قرار داد.

دیوان عالی ترکیه نیز خود پس از بررسی قضایی پرونده در روندی طولانی، ادامه آن را متوقف کرد، زیرا دولت اسرائیل، با میانجی‌گری باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از ترکیه پوزش‌خواهی و برای پرداخت غرامت ابراز آمادگی کرد.

XS
SM
MD
LG