لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

در پی آتش‌بس، موضع‌گیری‌های تند مقامات اسرائیل علیه حماس


آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن

سه روز پس از برقراری آتش‌بس میان ارتش اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی در باریکه غزه که شعله بحران نظامی ۵۰ روزه را فرونشاند، دولتمردان اسرائیل موضع‌گیری‌های تندی علیه فلسطینی‌ها داشته‌اند.

از یک سو وزیر دفاع اسرائیل گفته است که این کشور «هرگز» با برپایی بندری در غزه برای حماس موافقت نخواهد کرد و از سوی دیگر، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز با انتقاد شدید از دولت خود گفته است که عملیات نظامی اخیر «فرصت طلایی برای انهدام حماس بود، اما آن را از دست دادیم».

ژنرال ذخیره موشه بوگی یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، جمعه شب، هفتم شهریور، در مصاحبه با شبکه‌های اول و دوم تلویزیون این کشور گفت اسرائیل هیچ گاه حاضر نخواهد بود برخی از مطالبات حماس، و در صدر آنها، برپایی بندر در غزه را برآورده کند.

به گزارش شماره روز شنبه، هشتم شهریور، روزنامه هاآرتص، یعلون در این مصاحبه‌ها تاکید کرد که نه تنها اسرائیل با این خواسته مخالف است، بلکه ساخت بندر در غزه نیز با منافع ملی و امنیت مصر در تضاد است و «این امر حتی با منافع حکومت خودگردانی به رهبری محمود عباس تضاد دارد».

برپایی بندر برای تجارت و گسترش ماهیگیری و احداث فرودگاه برای غزه دو مورد از درخواست‌های مهم حماس برای پایان دادن به عملیات اخیر بود.

حماس و سازمان‌های مسلح دیگر با این تضمین که گفت‌وگو بر سر این مطالبات، از ماه آینده با میانجی‌گری مصر در قاهره آغاز شود، سه‌شنبه، چهارم شهریور، با ابتکار سیاسی مصر برای پایان دادن به عملیات نظامی موافقت کردند.

موشه یعلون این را نیز گفت که «پیروزی اسرائیل در این عملیات امری روشن است، چرا که ارتش اسرائیل در هر موردی بر طرف مقابل غلبه کرده است؛ سامانه تونل‌های تهاجمی حماس را منهدم کرده؛ صدها محل پرتاب راکت حماس را از بین برده؛ اموال و زیربناهای حماس را ویران کرده، کارگاه‌های تولید جنگ‌افزار حماس را تخریب کرده و شماری از سران و فرماندهان حماس را کشته است».

به گفته آقای یعلون، «از نظر سیاسی نیز حماس ناچار شد سرانجام به ابتکار عمل مصر تن در دهد و در این طرح، هیچ تضمینی به حماس در مواردی مانند آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی داده نشد».

وزیر دفاع اسرائیل در این مصاحبه‌ها همچنین برخی از وزیران عضو کابینه سیاسی- امنیتی کشور خود را که در هشت هفته اخیر از تصمیمات او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، در مورد اداره جنگ انتقاد کرده و نتیجه جنگ را زیر سوال برده‌اند، «سربازصفرهای صحنه سیاست» توصیف کرد.

اشاره یعلون به وزیرانی مانند نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهود»، و یائیر لاپید، رهبر حزب «آینده‌ای هست»، از هم‌پیمانان حزب حاکم لیکود در دولت کنونی، بود.

این در حالی است که نظرسنجی‌های دو روز اخیر در اسرائیل نشان می‌دهد حزب «خانه یهود» به خاطر موضع‌گیری‌های تند رهبر آن، در میان افکار عمومی اسرائیل تقویت شده است.

رهبر «خانه یهود» با آتش‌بس مخالف بود و تشدید حملات به غزه را درخواست می‌کرد.

در این میان، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما»، نیز جمعه شب در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون اسرائیل گفت: «اگر نتیجه جنگ، پیروزی به سود اسرائیل بود، کسی در اسرائیل در این باره دیگر سوالی نمی‌کرد؛ و زمانی که این سوال مرتب تکرار می‌شود، به این معنی است که نتیجه به طرز روشنی به سود اسرائیل نبوده و این وضع ناراحت‌کننده است.»

آقای لیبرمن افزود: «این حقیقت که یک گروه ۲۰ هزار نفره (تشکل‌های مسلح فلسطینی) به مدت ۵۰ روز در برابر قوی‌ترین ارتش منطقه خاورمیانه (ارتش اسرائیل) ایستادگی نشان داد، مرا بسیار آزار می‌دهد.»

به گفته لیبرمن، «هرچند حماس به‌شدت آسیب دید، نمی‌بایست از فرصت تجدید قوا و بازسازی توان ضربه دیده خود بهره‌مند می‌شد و منطق ایجاب می‌کند وقتی در جنگ در برابر دشمن تضعیف و فرسوده شده قرار گرفتید، دیگر کار او را یکسره کنید و کلکش را بکنید».

وزیر خارجه اسرائیل افزود: «فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل بر این باور بودند که می‌توان این هدف‌ها را عملی کرد اما کابینه آن را نپذیرفت.»

لیبرمن گفت: «ما بیشتر از هر زمان دیگر به نابودی حماس نزدیک شده بودیم اما این فرصت طلایی را از دست دادیم».

او همچنین پیشنهاد کرد، با وجود پایان عملیات جنگی، «سران حماس مورد سوء قصد قرار گرفته یا از غزه اخراج شوند».

سخنان رهبران اسرائیل در حالی بیان شده است که سران حماس همچنان خود را طرف «پیروز» در بحران نظامی اخیر می‌دانند و این «پیروزی» را نیز در روزهای اخیر «جشن» گرفته‌اند.

هنوز موعد دقیقی برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و سازمان‌های فلسطینی برسر مطالبات مهم حماس با میزبانی مصر تعیین نشده است.

اما عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در روزهای اخیر گفته است، اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همچنان محمود عباس را شریکی برای صلح تلقی نکند، «بروز جنگ بعدی (میان اسرائیل و فلسطینیان) اجتناب‌ناپذیر خواهد بود».

در این میان، نتانیاهو جمعه شب در مصاحبه با شبکه دهم تلویزیون اسرائیل، گفت اگر محمود عباس میان صلح با اسرائیل یا هم‌پیمانی با حماس، گزینه اول را انتخاب کند، دولت اسرائیل گفت‌وگوهای صلح نهایی با عباس و تشکیلات خودگردانی را از سرخواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG