لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

برقراری آرامش شکننده به دنبال حملات متقابل اسرائیل و فلسطینی‌ها


هدف یکی از حملات هوایی اسرائیل در جنوب نوار غزه
هدف یکی از حملات هوایی اسرائیل در جنوب نوار غزه
پس از دو روز حملات متقابل اسرائیل و سازمان جهاد اسلامی فلسطین، از نخستین ساعات بامداد جمعه بیست و سوم اسفند، آرامشی شکننده و ناپایدار میان طرفین برقرار شده است.

از پس از اقدام اسرائیل در کشتن سه نفر از فعالان شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در بامداد سه شنبه، این سازمان با شلیک ده‌ها راکت به جنوب اسرائیل، موجب واکنش سنگین هوایی این کشور در طول روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه علیه هدف‌هایی در نقاط مختلف غزه شد.

با وجود این، رسانه های اسرائیلی و فلسطینی شامگاه پنج‌شنبه از دستیابی به تفاهمی خبر دادند که بر اساس آن، طرفین به حفظ آرامش، ابراز علاقه کرده اند.

رسانه های اسرائیل تایید کردند که مصر در رساندن پیام طرفین متخاصم به یکدیگر ایفای نقش کرده است.

میانجی گری این بار مصر در برقراری آرامش در حالی است که مصر از پس از تغییرات در حاکمیت آن در تابستان گذشته، با سازمان های عضو «جبهه مقاومت فلسطینی» مناسبات متشنجی دارد و دادگاه مصر نیز در روزهای گذشته، حماس را که حاکم بر نوار غزه است، یک تشکل «کاملا تروریستی» نامید.

با وجود تفاهم نانوشته اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین برای حفظ آرامش، از چند مورد نقض آن خبر رسید.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، پس از شلیک چهار فروند راکت کوتاه برد از غزه، جنگنده های اسرائیلی در اولین ساعات بامدادی جمعه به شمال غزه و جنوب الرفح حمله کردند.

«تایمز اسرائیل» به نقل از پیتر لرنر سخنگوی ارتش اسرائیل نوشت که کشورش «به خاطر هر تعرضی، از غزه که زیر کنترل حماس است، انتقام خواهد گرفت».

در دو روز گذشته، از اصابت بیش از شصت فروند راکت به اسرائیل خبر رسیده و از سوی دیگر، اسرائیل نیز به همین میزان به غزه حمله هوایی کرده است.

خبرگزاری ها می گویند که با وجود حملات سنگین، این بار تلفاتی به بار نیامده است، هرچند که گزارشهای تایید نشده در غزه از کشته شدن سه تا پنج فلسطینی خبر می داد.

اسرائیل از روز پنج‌شنبه یک سامانه دیگر دفاع راکتی، از نوع «گنبد آهنین» را در اطراف شهر بئرشبع مستقر کرد؛ این شهر چهارمین شهر پرجمعیت اسرائیل است که فاصله چندانی تا باریکه غزه ندارد.

رمضان عبدالله شلح دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین با گفتن این که «مقاومت می تواند معادله قوا را تغییر دهد»، افزود «برقراری آرامش به پایبندی دشمن به آن بستگی دارد».

مشیرالمصری از سخنگویان حماس هم گفت: «پاسخ محدود مقاومت» در این دور، «به معنای ضعف نیست» بلکه «شرایط، ادامه آرامش را ایجاب می کند».

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکوم کردن حملات راکتی به اسرائیل، هر دو طرف را به آرامش و قطع حملات فرا خواند.

در حالی که بنیامین نتانیاهو از آمادگی کشورش برای «نشان دادن واکنشی قاطع» خبر داده است، آویگدور لیبرمن وزیر خارجه که هم‌پیمان اصلی نخست وزیر اسرائیل در دولت ائتلافی است، پی درپی به رسانه های کشورش گفته است که «تنها راه چاره، تسلط کامل دوباره اسرائیل بر سراسر غزه است».

درخواست این سیاستمدار راستگرای اسرائیل در حالی عنوان شده است که آریل شارون نخست وزیر وقت، در تابستان ۲۰۰۵ نیروهای کشورش را پس از ۳۸ سال اشغال غزه، از این باریکه خارج کرد.

ایران نیز حملات اسرائیل به غزه را محکوم، و بر لزوم دفاع از فلسطینی ها تاکید کرده است.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، کشورهای اسلامی را به «اتخاذ موضعی صریح و قاطع» در قبال «جنایات روزانه رژیم صهیونیستی» فرا خواند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز پنج‌شنبه مردم غزه را «بی پناه و در حصر»، و حملات اسرائیل را «ناشی از استیصال» نامید.
XS
SM
MD
LG