لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

کری: ارتباط موفقیت در برابر داعش با مذاکرات صلح خاورمیانه


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، موفقیت مبارزه با افراط گرایان اسلامی مانند گروه «خلافت اسلامی» را با ازسرگیری مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها مرتبط دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری روز پنج‌شنبه، ۲۴ مهر، در واشینگتن گفت مبارزه با تروریسم در خاورمیانه مشروط به پیشبرد مذاکرات صلح است، و افزود که ازسرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی امری «الزامی» است.

این نخستین بار از زمان سربرآوردن گروه «خلافت اسلامی» یا «داعش» در عراق و سوریه است که یک مقام بلندپایه آمریکایی مبارزه با این گروه را با نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی ارتباط می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از بازگشت به واشینگتن در پایان سفر به مصر و اروپا در مراسم عید قربان در وزارت امور خارجه آمریکا سخن می‌گفت.

جان کری گفت: «تمامی رهبران منطقه خاورمیانه در این عقیده او هم نظر هستند و می دانند که صلح اسرائیل و فلسطینیان افراط گرایی را از بین می برد».

کری گفت، در سفرهایی که برای تقویت ائتلاف نظامی علیه گروه «خلافت اسلامی» در منطقه داشته، «حتی یک رهبر نبوده که به طور خودجوش از نیاز به برقراری صلح اسرائیلی و فلسطینی صحبت نکرده باشد».

به گفته آقای کری، «اگر راه حل دو کشوری برای اسرائیل و فلسطینی ها محقق نشود، داعش خواهد توانست بیشتر از گذشته در منطقه نیروهایی را به خود جذب کند».

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، «مردم باید درک کنند» که میان سربازگیری‌های داعش با خشم افکار عمومی ارتباط وجود دارد»، چرا که این یارگیری‌ها «در حس حقارت، انکار و نبود احترام ریشه دارد».

برخی ناظران احتمال می دهند که این موضع وزیر امور خارجه آمریکا تنش در مناسبات سردشده اسرائیل با دولت باراک اوباما را به میزان زیادی افزایش دهد.

هنوز دولت اسرائیل به طور رسمی به این اظهارات بی سابقه جان کری واکنش رسمی نشان نداده، اما نفتالی بنت، وزیر ارشد دولت اسرائیل روز جمعه، ۲۵ مهر، شدیدا به وزیر امور خارجه آمریکا حمله کرد.

به گزارش هاآرتص، وزیر اقتصاد اسرائیل گفت حتی زمانی که یک مسلمان بریتانیایی گلوی یک مسیحی بریتانیایی را ببرد، «همیشه کسی خواهد بود که بگوید تقصیر از یهودیان است».

این وزیر اسرائیلی گفت برای مبارزه با تروریسم لازم نیست که تروریسم را به نحوی تعبیر و تفسیر کنید.

آقای بنت افزود: «گفتن این که نزاع اسرائیلی و فلسطینی ترور اسلامی را تقویت می کند، خود تروریسم در جهان را تغذیه می کند».

بنت افزود: «خوب است به سران داعش گوش کنید و حرفشان را باور کنید؛ آنها می خواهند بر تمامی خاورمیانه از سوریه تا اردن و لبنان مسلط شوند و خلافت اسلامی را احیاء کنند».

نفتالی بنت رهبر حزب راستگرای «خانه یهود»، یکی از همپیمانان مهم در دولت اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دو هفته پیش با خشم زیاد سفر رسمی به آمریکا را ترک کرد و در رویه ای کم سابقه، سیاست دولت اوباما علیه ساخت و سازها در یهودی‌نشین‌ها را، حتی قبل از بازگشت به اسرائیل، مورد انتقاد شدید قرار داد.

پرونده آخرین دور از گفت و گوهای سیاسی اسرائیلی – فلسطینی که ۹ ماه طول کشیده بود، پنج ماه پیش، با شکست کامل بسته شد.

XS
SM
MD
LG