لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

واکنش اسرائیل به پرتاب راکت از غزه به خاک این کشور


گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی از ان است که برای نخستین بار پس از جنگ ارتش اسرائیل و حماس در غزه در تابستان دو سال پیش، یک راکتِ شلیک شده از غزه به جنوب اسرائیل اصابت کرده و منفجر شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، انفجار راکت در کانون پرورش کودکان در شامگاه جمعه، ۱۱ تیرماه، در شهر سدروت آسیب زیادی بر جای نهاد و پنج تن را زخمی کرد.

هرچند از دو سال پیش راکت های دیگری نیز از غزه شلیک شده بود، اما تمامی آنها به فضای باز اصابت کرده و آسیبی نداشت.

در پی پرتاب راکت صدای آژیر خطر در شهر سدروت و بخش هایی از جنوب اسرائیل طنین‌افکن شد و هزاران تن به پناهگاه‌های امن شتافتند.

این نخستین حمله راکتی از ماه گذشته نیز در پی انتصاب آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» به مقام وزارت دفاع در دولت بنیامین نتانیاهو است؛ لیبرمن پیشتر هشدار داده بود که هیچ تحرکی از این دست تحمل نخواهد شد.

در واکنش به این رخداد، جنگنده های اسرائیلی بامداد شنبه، ۱۲ تیرماه، چند هدف را در غزه بمباران کردند؛ مقرهای شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین در بیت لاهیا در شمال نواره غزه، تاسیسات دیگری در بیت حانون در شمال غزه و همچنین مقرهای متعلق به شاخه نظامی حماس در جنوب باریکه غزه هدف حمله بودند.

کارشناسان اسرائیلی در رسانه های این کشور این ارزیابی را مطرح کرده بودند که جهاد اسلامی فلسطین عامل شلیک راکت در ساعات پایانی آخرین جمعه ماه رمضان بوده است.

جهاد اسلامی فلسطین که رمضان عبدالله شلح دبیرکل آن به تازگی چند بار به ایران رفته بود، روز جمعه تظاهراتی را در آخرین آدینه رمضان در غزه ترتیب داد، اما حماس از برگزاری تظاهراتی از این دست در غزه خودداری کرد.

در همین زمینه حسین سلامی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران، روز جمعه در تهران گفته بود که «انقلاب سنگ ملت فلسطین به انقلاب موشکی مبدل شده است...».

در این میان، در کرانه باختری نیز خشونت ها میان اسرائیل و فلسطینی ها تشدید شده است؛ از غروب جمعه در پی کشته شدن پسر عمه رئیس موساد در حمله مسلحانه فلسطینی ها، ارتش اسرائیل شهر الخلیل را محاصره کرد، امری که بر زندگی ۷۰۰ هزار فلسطینی اثر گذاشته است.

به گزارش وای‌نت، صدها نیروی واحدهای گولانی و چتربازان نیز برای افزایش شمار سربازان در محل مستقر شده اند تا عوامل تیراندازی به سوی خانواده مارک را پیدا کنند.

میخائل مارک، یک مذهبی اصولگرای ۴۸ ساله و پدر ده فرزند، از سران یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و مسئول یک حوزه علمیه یهودی در شهرک عوتنیئل، در خودروی خود در جاده نزدیکی الخلیل هدف تیربار قرار گرفت و کشته شد.

افرادی در جاده به سوی خودروی خانواده مارک آتش گشودند که به واژگون شدن خودرو و کشته شدن پدر خانواده منجر شد؛ مادر خانواده نیز شدیدا مجروح شد.

دو فرزند از هشت فرزند خانواده که در بخش عقبی خودرو بودند، آسیبی ندیدند.

قتل این فامیل نزدیک رئیس موساد در حالی است که بنیامین نتانیاهو ساعاتی قبل از آن در کنار اوری اریئل یکی از وزیران دولتش از خانواده آریئل که دختربچه ۱۳ ساله‌شان به دست یک جوان چاقو بدست فلسطینی در اتاق خوابش کشته شد، عیادت می کرد.

پدر هلل ارئیل، دخترک مقتول، پسرعموی اوری اریئل وزیر دولت بود.

قتل این دختربچه در حالی که در خواب بود با ضربات متعدد چاقویی که محمد الطرایره به بدن او وارد کرد، افکار عمومی اسرائیل را به سختی تکان داده و به عنوان یکی از سخت‌ترین حوادث تروریستی سال های اخیر مطرح شده است.

ارتش اسرائیل از صبح پنج‌شنبه شهرک بیست هزار نفری بنی نعیم را که محل زندگی محمد الطرایره بود محاصره کرده و می خواهد خانه این مهاجم را در حالی که خود او کشته شده ویران کند.

در پی کشته شدن میخائل مارک نیز ارتش اسرائیل ورودی های الخلیل را بسته است.

به گزارش رادیو اسرائیل، نفتالی بنت وزیر ارشد و رهبر حزب «خانه یهود» به نتانیاهو گفته است، باید اینترنت در بخش جنوبی الخلیل را قطع کرد، زیرا «تحریک از سوی فلسطینی ها» در این ناحیه تا حال کشته‌های بسیاری از اسرائیلی‌ها بر جای نهاده است.

دولت اسرائیل اعلام کرد که انتقال بخشی از پول مالیات فلسطینی ها را به حساب دولت تشکیلات خودگردانی متوقف می کند؛ این مجازات پیشتر نیز در دوره هایی اعمال شده بود.

با مرگ پسرعمه رئیس موساد شمار کسانی که در طرف اسرائیلی در خشونت‌های هشت ماه اخیر کشته شده‌اند به چهل نفر رسید و شمار کشته های طرف فلسطینی نیز به ۲۳۰ تن نزدیک شد؛ دو سوم آنها عاملان حمله با چاقو به اسرائیلی ها بوده اند.

XS
SM
MD
LG