لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

حمایت «قاطعانه» اسرائیل از حمله موشکی آمریکا به سوریه


اسرائیل با اعلام این که ساعاتی پیش از حمله هوایی بامداد جمعه آمریکا به سوریه، توسط دولت واشینگتن از این امر آگاه شده بود، از این حمله استقبال کرد.

در واکنش به حملات شیمیایی روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، از سوی نیروی هوایی سوریه در استان جنوبی ادلب، رئیس جمهوری آمریکا بامداد جمعه، ۱۸ فروردین، دستور حمله کشورش به اهدافی متعلق به ارتش سوریه را صادر کرد.

در حمله سه شنبه در شهرک خان شیخون در استان جنوبی ادلب در سوریه بیش از یکصد تن کشته و حدود پانصد تن زخمی شدند؛ اکثر قربانیان غیرنظامی، کودکان خردسال بودند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور بامداد جمعه در توییتر خود نوشت: «پرزیدنت دونالد ترامپ در گفتار و در عمل با دستور حمله (به سوریه) پیامی روشن داد، این پیام که کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی غیر قابل تحمل است.»

آقای نتانیاهو افزود: «اسرائیل از این تصمیم رئیس جمهوری ترامپ قاطعانه حمایت می کند.»

نتانیاهو نوشت که اسرائیل امیدوار است که مفهوم این اقدام قاطع در برابر عملیات هولناک رژیم اسد «نه تنها در دمشق، بلکه در تهران، پیونگ یانگ و جاهای دیگر نیز درک شود».

رئوون ریولین رئیس جمهوری اسرائیل نیز در بیانیه ای در روز جمعه نوشت، «آمریکا با اقدام ضروری خود به تمامی جهان آزاد این درس را داد که وحشی گری غیر قابل تحمل رژیم اسد علیه مردم سوریه باید پایان یابد».

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز روز جمعه در فیس‌بوک خود با حمایت از «حمله لازم و حیاتی و اخلاقی» آمریکا نوشت، «جهان آزاد تحت رهبری آمریکا، مهم ترین همپیمان اسرائیل، جنایات هولناک جنگی بشار اسد در قبال غیرنظامیان بیگناه را تحمل نمی کند.»

لیبرمن افزود، «عملکرد بی رحمانه اسد باید متوقف شود؛ بهای لازم برای این جنایات می بایست از سوریه گرفته می شد و چه خوب که آمریکا این قیمت را از سوریه بگیرد.»

لیبرمن این را نیز نوشت، این واقعیت که آمریکا پیشاپیشِ حمله، اسرائیل را از قصد خود آگاه کرد، نشان از «ائتلاف مستحکم میان این دو شریک راهبردی» دارد.

آقای لیبرمن چهارشنبه، شانزدهم فروردین، بعد از نشست با روسای سازمان اطلاعات نظامی ارتش و دیگر نهادهای مهم امنیتی و اطلاعاتی کشورش گفته بود، «اطمینان صد در صد یافته که از الف تا ی حملات شیمیایی این هفته در ادلب دستور مستقیم بشار اسد بوده است».

اما کاخ کرملین روز پنج‌شنبه خبر داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این روز در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اتهامات وارده از سوی اسرائیل به سوریه در مورد کاربرد جنگ افزار شیمیایی را «کذب» نامیده و به اسرائیل اعتراض کرد.

به گزارش کرملین، پوتین به نتانیاهو گفته بود، «این اتهاماتِ بی اساس، پیش از تحقیقات درباره حمله، غیر قابل قبول است».

عربستان

به گزارش خبرگزاری سعودی اس پ آ، یک مقام بلندپایه وزارت خارجه عربستان گفت، دولت ریاض از این اقدام «به طور کامل حمایت می کند».

عربستان تاکید کرد که رژیم بشار اسد را مسئول کشتار مردم بی‌گناه با جنگ افزار شیمیایی می داند.

وزیر دفاع عربستان به تازگی در واشینگتن با دونالد ترامپ دیدار کرده بود.

ترکیه

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز جمعه حمله آمریکا به سوریه را «به‌جا» دانسته و از آن حمایت کرد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین درخواست پیشین رجب طیب اردوغان را در مورد لزوم «برقراری منطقه پرواز ممنوع» بر فراز سوریه تکرار کرد.

آقای اردوغان خود پنج‌شنبه در یک مصاحبه گفته بود: «باید تشخیص داد ویروس منطقه کدام است؟ و بر اساس این تشخیص عمل کرد.»

اردوغان یک روز قبل از حمله آمریکا گفته بود که اگر چنین حمله ای عملی شود، آمریکا حمایت ترکیه را در کنار خود دارد.

اردوغان همچنین گفته بود، روز سه شنبه بعد از انتشار خبر حملات شیمیایی خان شیخون با ولادیمیر پوتین تلفنی گفت و گو کرده بود.

ترکیه ارزیابی کرده که سوریه در حملات هوایی در ادلب از گاز سارین، که یک جنگ‌افزار ممنوعه شیمیایی است، استفاده کرده بود.

اردن

اردن نیز حمله آمریکا به سوریه را «اقدامی الزامی و درخور» نامید و حمایت خود را از آن اعلام کرد.

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن روز جمعه در توییتر خود نوشت رژیم اسد غیرنظامیان را هدف قرار می دهد و چنین پاسخی به این حملات یک ضرورت بود.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن چهارشنبه شانزدهم فروردین در کاخ سفید با پرزیدنت ترامپ دیدار کرده و حملات شیمیایی صورت گرفته در یک روز قبل از آن در ادلب سوریه را قاطعانه محکوم کرده بود.

XS
SM
MD
LG