لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا: اسرائیل امن‌تر از همیشه است


جیمز استاوریدیس
جیمز استاوریدیس
فرمانده نیروهای ناتو و نیروهای آمریکایی در اروپا می‌گوید که اسرائیل «امن‌تر از همیشه است و میزان مخاطرات برای این کشور افزایش نیافته است».

جیمز استاوریدیس، فرمانده «یوکوم»، نیروهای آمریکایی و ناتو در اروپا، اسرائیل را در مقایسه با دوره‌های گذشته «امن‌تر» می‌داند و معتقد است که به‌ویژه از رهگذر رخدادهای سوریه خطری متوجه اسرائیل نیست.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنج‌شنبه، شانزدهم شهریور، در گزارشی افزوده است که آدمیرال استاوریدیس این ارزیابی را به تازگی در نشست کنگره آمریکا در پاسخ به پرسش‌های اعضای آن ارائه کرده است.

آدمیرال استاوریدیس این را نیز گفته که امسال هفت رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا از جمله با مشارکت چند کشور دیگر مانند یونان برگزار شده یا در دست اجراست و افزوده است که این مانورهای نظامی را نشانه «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل» می‌داند.

فرمانده «یوکوم» مسئول نیروهای ناتو در چند منطقه اسرائیل، سوریه، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز هست، اما امور مصر، اردن، عراق و ایران را در دست ندارد.

اظهار نظر این مقام عالی‌رتبه نظامی در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سه سال اخیر همواره گفته است که فعالیت‌های اتمی ایران «خطر حیاتی» برای اسرائیل محسوب می‌شود.

اما، به گزارش روزنامه هاآرتص، آدمیرال استاوریدیس در نشست کنگره آمریکا گفته است: «درست است که اسرائیل در منطقه‌ای قرار گرفته که مانند بشکه باروت هر لحظه ممکن است منفجر شود، اما در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تهدید‌ها علیه اسرائیل افزایش نیافته و زمانی که به تاریخ اسرائیل بنگریم، این کشور مسلماً از سال ۱۹۴۸ (جنگ استقلال)، ۱۹۶۷ (جنگ «شش‌روزه»)، ۱۹۷۳ (جنگ «یوم کیپور») و حتی از زمان دو دوره انتفاضه امن‌تر است و از نبرد سال ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب‌الله نیز عملاً حزب‌الله از حمله به اسرائیل در هراس است.»

به گفته آدمیرال استاوریدیس، محمود عباس، رهبر حکومت خودگردان فلسطینی، چهره‌ای مسالمت‌جو است که از کاربرد خشونت علیه اسرائیل از کرانه باختری خودداری می‌کند و همچنین از زمان عملیات نظامی ۲۲ روزه اسرائیل علیه حماس در غزه، حملات راکتی از غزه به اسرائیل محدود بوده است.

با این حال، این فرمانده نیروهای آمریکایی در ناتو و اروپا افزوده است که «بی‌ثباتی‌های ناشی از «بهارعربی» و پرونده هسته‌ای ایران مایه نگرانی اسرائیل از آینده است».

جیمز استاوریدیس فرماندهی رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا در صحرای نگب را بر عهده خواهد داشت که قرار است در ماه اکتبر با نام «اوستیر چلنج» برگزار شود، رزمایشی که آمریکا شمار نیروهای خود در آن را از پنج هزار نفر به یک‌هزار و پانصد تن کاهش داده است.

نشریه تایم اخیرا در تفسیر این اقدام نوشته بود که آمریکا با کاهش عامدانه این نیرو‌ها، می‌خواهد برائت خود را از مسئولیت حمله احتمالی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران، به دولت‌مردان اسرائیلی گوشزد کند.
XS
SM
MD
LG