لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

اعتراض سناتورهای آمریکایی به «تبعیض علیه اسرائیل» در سازمان ملل


یکصد سناتور آمریکایی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان «توقف تبعیض علیه اسرائیل» شدند.

ارسال چنین نامه‌ای از سوی سناتورهای ایالات متحده به دبیرکل سازمان ملل بی‌سابقه است، به ویژه آن که امضای تمامی یکصد عضو مجلس سنا، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا، را بر خود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، سناتورها در نامه خود نوشته اند، تصمیمات و عملکرد سازمان ملل در قبال اسرائیل باید همانند دیگر اعضای این سازمان باشد، «نه بهتر، نه بدتر».

در این نامه آمده است: «ادامه هدف قرار دادن اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای سازمان ملل متحد، غیر قابل قبول است.»

سناتورها با یادآوری این که آمریکا بزرگ‌ترین عضو تامین‌کننده بودجه سازمان ملل است، هشدار تلویحی داده و نوشته اند آمریکا «در اقدام علیه سازمان ملل تردید نخواهد کرد».

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در روزهای گذشته تاکید کرد که از زمان آغاز به کار دولت ترامپ، آمریکا برای تغییر رویه مغرضانه «تبعیض» علیه اسرائیل در سازمان ملل تلاش کرده است.

به گفته خانم هیلی، سازمان ملل باید بر تهدیدهای ناشی از ایران و حزب الله تمرکز کند، «نه آن که مرتب علیه اسرائیل قطعنامه صادر کند».

نیکی هیلی ماه گذشته نیز در همایش ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، در واشینگتن گفته بود: «دورانی که اسرائیل سیبل حملات اتوماتیک سازمان ملل بود، به پایان رسید.»

نخست وزیر اسرائیل همواره شاکی بوده که شورای حقوق بشر سازمان ملل و نهادهای دیگر این سازمان ده‌ها قطعنامه را در نکوهش اسرائیل صادر کرده اند، «در حالی که شمار قطعنامه های سازمان ملل در مورد جنگ سوریه و کشتارهای وسیع در این جنگ، بسیار اندک بوده است».

بنیامین نتانیاهو رفتار سازمان ملل در قائل شدن «تبعیض» علیه اسرائیل را «شرم‌آور» خوانده است.

اسرائیل می گوید، وجود اکثریت عددی کشورهایی که خود حکومت های «خودکامه» دارند در شورای حقوق بشر سازمان ملل موجب تصویب پی در پی قطعنامه های «ضد اسرائیلی» شده است.

«دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی به اسرائیل می رود»

همزمان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری رویترز به مناسبت سپری شدن یکصد روز از آغاز به کار دولت خود، تایید کرد که تلاش ها برای تدارک سفر او به اسرائیل در جریان است.

رسانه های اسرائیل گزارش داده اند، هیئت ۲۵ نفره مقامات آمریکا برای تدارک سفر دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه وارد اسرائیل شد.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای ترامپ همراه با هیئتی از مقامات دولت واشینگتن و با همراهی همسر، دختر و داماد یهودی‌اش روز ۲۲ ماه مه در اولین سفر خارجی خود به اسرائیل می رود.

دونالد ترامپ خود در مصاحبه با رویترز گفت، در مورد انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ماه آینده از من سوال کنید.

مارک زل مسئول ارتباطات حزب جمهوری‌خواه آمریکا با اسرائیل، روز پنج‌شنبه به رسانه های اسرائیل گفت، احتمال می رود آقای ترامپ انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را در سفر خود اعلام کند.

XS
SM
MD
LG