لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

مشارکت اسرائیل در رزمایش آمریکایی در کنار پاکستان و امارات


رسانه‌های اسرائیلی از پایان رزمایشی در آمریکا خبر داده‌اند که نیروی هوایی اسرائیل با پاکستان و امارات متحده عربی در آن مشارکت داشتند.

روزنامه هاآرتص روز پنج‌شنبه، ۱۱ شهریور، نوشت، جنگنده های اسرائیلی شریک نیروی هوایی پاکستان و امارات در رزمایشی با نام «پرچم سرخ» در نوادا در آمریکا بوده‌اند؛ اسپانیا نیز در این مانور شرکت داشت.

به نوشته هاآرتص، این رزمایش که حدود سه هفته طول کشید روز پنجم شهریور به پایان رسیده است.

آمریکا رزمایش‌های «پرچم سرخ» را از ۴۱ سال پیش، به عنوان بخشی از درس جنگ ویتنام آغاز کرد، اما این نخستین بار است که نیروهای هوایی اسرائیل و پاکستان نیز در این رزمایش شرکت کرده اند.

اسرائیل و امارات یک دوره دیگر نیز به تنهایی در سلسله تمرین های «پرچم سرخ» آمریکا حضور داشتند، اما شریک یکدیگر نبودند.

اسرائیل سال گذشته همراه با نیروی هوایی سنگاپور و اردن به رزمایش «پرچم سرخ» در آمریکا دعوت شده بود.

ژنرال ذخیره اسرائیلی عامیت، که هاآرتص او را فرمانده بخش تمرین های نظامی در نیروی هوایی اسرائیل معرفی کرده در این باره گفت: «در مورد مشارکت کشورها، اسرائیل نقشی نداشته و تصمیم‌گیری با آمریکا است.»

اسرائیل، پاکستان و امارات هر سه هم‌پیمان آمریکا هستند اما دولت های اسلام آباد و ابوظبی با اکثریت مسلمان کشورشان، با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک ندارند.

سایر رسانه‌های اسرائیل نیز به نقل از ژنرال عامیت نوشتند، «یک جنگ فرضی با عملیات متعدد، در همه ابعاد آن» تمرین شد ولی «جنگِ دنیای واقعی نبود».

ژنرال عامیت افزود: «پی بردن به حد و حدود توانمندی نیروی هوایی اسرائیل برای رویارویی با خطرات»، از جمله در حالی که ایران به سامانه موشکی اس ۳۰۰ مجهز شده، تمرین شد.

این ژنرال اسرائیلی افزود: «حقایق اکنون روشن است؛ توانستیم برای بهبود عملیات و جلوگیری از اشتباهات درس بگیریم.»

به گزارش رسانه های اسرائیلی، هشت فروند جنگنده اف ۱۶ ال این کشور و خلبانانش در رزمایش های روزانه و تاریکی شب قدرت خود را تمرین کرده اند.

ایران در روزهای گذشته تایید کرد که پس از سال ها، موشک‌های سامانه اس ۳۰۰ را از روسیه گرفته و یک گزارش تلویزیون ایران نیز استقرار سامانه های کامل با موشک های آن را در اطراف تاسیسات هسته ای «فردو» نشان داد.

به نوشته هاآرتص، نیروی هوایی اسرائیل اواخر سال جاری میلادی نیز، تمرین خود را با نام «پرچم آبی» انجام می دهد و میزبان نیروی هوایی شماری از کشورهایی خواهد بود که آنها را به این رزمایش دعوت کرده است.

XS
SM
MD
LG