لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

قصد شکایت از «جرائم جنگی» اسرائیل پس از رسمی شدن عضویت فلسطین


رسانه‌های عربی و خبرگزاری فرانسه روز جمعه، ۱۲ دی، خبر دادند که رهبر فلسطین از سفیر خود در لاهه خواسته است پس از رسمیت یافتن پیوستن «دولت فلسطین» به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، شکایت از «جرایم جنگی» اسرائیل را به این دیوان تسلیم کند.

به گزارش العربیه و روزنامه الشرق‌الاوسط، رهبری فلسطینی در این درخواست تاکید کرده است که «جنایات جنگی» اسرائیل در جنگ ۵۱ روزه تابستان گذشته در غزه و همچنین شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی اساس نخستین شکایت از اسرائیل در دیوان لاهه قرار گیرد.

الشرق‌الاوسط به نقل از مقامات ارشد فلسطینی افزوده است که آقای عباس همچنین از نمایندگی تشکیلات خودگردانی خواسته است برای احتمال مطرح شدن شکایات متقابل از سوی اسرائیل آماده باشند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز چهارشنبه، دهم دی، اسناد عضویت «دولت فلسطین» در بیست معاهده بین‌المللی را امضا کرد.

امضای اساسنامه دیوان کیفری لاهه و ۱۹ معاهده بین‌المللی دیگر از سوی آقای عباس یک روز پس از ناکامی فلسطینی‌ها در تصویب پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری اراضی فلسطینی» انجام شد.

آقای عباس به هنگام امضای اسناد پیوستن «دولت فلسطین» به این معاهده‌ها تاکید کرد که قصد خود را پیشتر به آگاهی اسرائیل، آمریکا و جامعه بین‌الملل رسانده و کسی در دنیا نباید غافلگیر شود.

محمود عباس در امضای اساسنامه دیوان لاهه گفت فلسطینی ها هر روز مورد حمله اسرائیل بوده و حق دارند به دیوان لاهه شکایت کنند.

صائب عریقات، مقام بلندپایه فلسطینی، گفته است که عضویت فلسطین در معاهده های بین‌المللی یک تا سه ماه طول خواهد کشید.

ناظران ارزیابی می کنند که الحاق «دولت فلسطین» به دیوان لاهه شصت روز پس از ارائه رسمی درخواست آنها رسمیت یابد.

دیوان لاهه می تواند سیاستمداران و فرماندهان ارتش را که از نیمه سال ۲۰۰۲ در معرض اتهام نسل کشی، جنایت جنگی یا «جنایت علیه بشریت» بوده اند، به پای میز محاکمه بکشاند.

در دوازده و نیم سال گذشته، اسرائیل چند بار از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل و نهادهای دیگر به «جنایت جنگی» متهم شده است؛ آخرینِ این موارد، گزارش این شورا در مورد عملیات جنگی تابستان گذشته در غزه بود.

اما بر اساس گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی، از دیوان لاهه خواست از پذیرش درخواست الحاق فلسطینی ها به این دادگاه خودداری کند.

به گفته آقای نتانیاهو، سران فلسطینی به دلیل «حمایت» از تروریسم و خشونتی که در طول دهه ها مرتکب شدند، خود قبل از اسرائیل در این دادگاه محاکمه خواهند شد.

نخست وزیر اسرائیل حماس را به گروه «حکومت اسلامی» تشبیه کرد و گفت دولت وفاق ملی فلسطینی بر اساس ائتلاف با حماس، که یک موجودیت تروریستی است، تشکیل شده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه گفته بود که «حتی یک قاضی کر و کور تشخیص خواهد داد که فلسطینی ها مرتکب جنایت جنگی می شوند».

آمریکا از عملکرد تشکیلات فلسطینی انتقاد کرده و آن را برای روند صلح مفید ندانسته است.

XS
SM
MD
LG