لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

کمبود آب در مناطق فلسطینی‌نشین کرانه باختری از آغاز ماه رمضان


هاآرتص می‌نویسد که یهودی‌نشین‌های اسرائیل مشکل کمبود آب ندارند
هاآرتص می‌نویسد که یهودی‌نشین‌های اسرائیل مشکل کمبود آب ندارند

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه، اول تیر، گزارش داد که سازمان آب اسرائیل در مناطق فلسطینی کرانه باختری جریان آب را «به میزان محسوسی» کاهش داده، به طوری که آب در لوله‌های خانه بسیاری از فلسطینی ها خشک شده است.

چهار و نیم میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری و غزه در تامین آب و برق خود به اسرائیل وابستگی مطلق دارند.

به نوشته هاآرتص، کاهش عامدانه در میزان آب مورد نیاز فلسطینی‌ها از بعد از هفته اول ماه ژوئن و آغاز ماه رمضان تشدید شده است.

این در حالی است که تقریباً صد در صد فلسطینی‌های مسلمان در ماه رمضان روزه می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، وضعیت در شهر بزرگ نابلس و دیگر مناطق غربی کرانه باختری وخیم‌تر است و «آب در لوله‌ها خشک شده است».

به نوشته هاآرتص، خانواده های فلسطینی زیادی ناچار شده اند به آب قنات روی آورند، ولی در همین حال شمار زیادی از کارگاههای تولیدی فلسطینی به دلیل نبود آب کار را تعطیل کرده اند.

بر اساس این گزارش، در حالی که دمای هوا در روزهای اخیر به طور میانگین ۳۵ درجه بالای صفر بوده، فضاهای سبز و گلخانه ها خشک شده و حیوانات و پرندگان زیادی در مناطق فلسطینی تلف شده اند.

مسئول دفتر هماهنگی امور دولت اسرائیل در کرانه باختری با اذعان به کم شدن آب گفته است که «مصرف زیاد آب در تابستان» می‌طلبد که آب کمتری جریان یابد «تا همگان از آن برخوردار شوند».

اسرائیل در همین حال، تشکیلات فلسطینی را به «عدم استفاده درست» از آب متهم کرده است.

مقامات شرکت آب در حکومت فلسطینی به هاآرتص گفته اند که شرکت آب اسرائیل به آنها شفاهی گفته است این وضعیت در تمامی طول تابستان ادامه خواهد یافت.

اما هاآرتص نوشته است، منابع فلسطینی که این روزنامه با آنها مصاحبه کرده، گفته اند، اسرائیل آب را بر مناطق فلسطینی می‌بندد تا یهودی‌نشین‌ها در مناطق اشغالی فلسطینی در تابستان کم‌آب نمانند.

آب تنها بعد از تامین یهودی‌نشین‌ها به لوله های مناطق فلسطینی‌نشین می رسد. گلخانه ها، استخرها، و فضاهای سبز و مزارع کشاورزی در یهودی‌نشین‌ها در این تابستان وضعیت عادی دارند.

شرکت آب اسرائیل با نام «مکوروت» پول آب را «با بهای کامل» از حکومت خودگردان فلسطینی می گیرد.

بارها در گذشته به دلیل عدم پرداخت به موقع «بدهی» برق از سوی حکومت فلسطینی، اسرائیل جریان برق کرانه باختری و غزه را مختل کرده است؛ قطر و ترکیه در طرح هایی برای تامین برق غزه درگیر بوده اند اما این پروژه ها نیز وابستگی فلسطینی ها به اسرائیل را قطع نکرده است.

آژانس توسعه آمریکایی یو.اس.اید به تازگی پروژه لوله‌گذاری تازه برای آب در الخلیل و بیت اللحم و نقاط دیگری برای فلسطینی‌ها را به پایان برد، اما لوله ها یا خشک مانده یا جریان آب در آن بسیار کم است.

تنگنای جدید آب فلسطینی های کرانه باختری در حالی است که روند خشونت در زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ادامه یافته و بامداد سه‌شنبه، اول تیر، یک فلسطینی دیگر کشته شد.

رسانه های فلسطینی اعلام کردند فلسطینی کشته شده یک نوجوان پانزده ساله بود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد این فلسطینی در شمار پرتاب کنندگان سنگ و بطری آتش زا به سوی اتومبیل های در حال حرکت در جاده اورشلیم به سوی شهر مودیعین بوده است.

بر اساس گزارش رسانه های اسرائیلی، در این سنگ پرانی‌ها دو گردشگر خارجی و یک اسرائیلی به طور سطحی زخمی شدند.

اسرائیل به تازگی مجازات سنگ‌پرانان فلسطینی را به پنج سال حبس افزایش داده و آنان را نیز «تروریست» می نامد.

همزمان، ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه خانه یک فلسطینی را که سه ماه پیش در حمله با چاقو به یک آمریکایی و چند اسرائیلی در ساحل جافای تل آویو مشارکت داشت، در دهکده حجه در استان قلقیلیه در کرانه باختری ویران کرد؛ عامل آن حمله خود کشته شده بود.

XS
SM
MD
LG