لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

بانکی که به کریستف کلمب وام داد در چنبره بحران


بانک مونته دی پاسکی در شهر سی‌ینای ایتالیا
بانک مونته دی پاسکی در شهر سی‌ینای ایتالیا
بانک «مونته دی پاسکی»، قدیمی‌ترین بانک جهان، که زمانی در تاریخ ۵۴۰ ساله خود به کریستف کلمب، کاشف قاره آمریکا، نیز وام داده است این روزها با بحران دست و پنجه نرم می‌کند.

این بانک که سومین بانک بزرگ کشور ایتالیا نیز به شمار می‌آید، هفته گذشته اعلام کرد که تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی دو میلیارد دلار ضرر کرده است.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست با اشاره به آینده مبهم بانک تاریخی «مونته دی پاسکی» می‌نویسد که این بانک ایتالیایی در طول قرون دشواری‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و به سلامت به سده بیست و یکم میلادی نیز وارد شده است.

اما امروز، به رغم این همه، به نظر می‌رسد حتی مجموعه‌های بزرگ و تاریخی مانند بانک کریستف کلمب را نیز یارای مقاومت در برابر مشکلات اقتصاد اروپا و معضل دیون مالی دولت ایتالیا نیست.

آن چه شرایط را برای ادامه کار بانک «مونته دی پاسکی» غیرممکن کرده، در واقع بحران واحد پولی «یورو» است که محاسبات بانک‌های مختلف را در سراسر اروپا به هم ریخته و بازگشت سرمایه این بانک‌ها را با موانع جدی مواجه ساخته است.

پیشتر بانک‌های اروپایی طبق روال همیشگی در بخش دولتی سرمایه‌گذاری می‌کردند و به این امید که امنیت و برگشت سرمایه در این دسته سرمایه‌گذاری‌ها تضمین شده، آسوده بودند. با این همه سپردن سرمایه‌های سنگین به بخش دولتی در ‌‌نهایت در حکم قماری سنگین برای این بانک‌ها، برای‌شان تنها ضرر به دنبال داشته است.

شوک مالی ناشی از ضرر فوق، ضربه مهلکی بر پیکر بانک «مونته دی پاسکی» وارد کرده است.

قرن‌ها پیش، زمانی که کریستف کلمب هنوز در اندیشه کشف کوتاه‌ترین راه از مبدأ محل سکونتش به کارخانه کشتی‌سازی، و نه هندوستان، بود، این بانک «مونته دی پاسکی» بود که با اعطای وام به کاشف آینده قاره نوین موافقت کرد.

سال‌ها و سده‌ها بعد، در سال ۲۰۰۷، یک اشتباه مالی و خرید یکی از بانک‌های رقیب با هدف پوشش سراسر ایتالیا، اولین ضربه جدی را به «مونته دی پاسکی» وارد و این بانک را به شدت مقروض کرد.

روند انحطاط این بانک پنج قرن و نیمی در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و امروز بانک «مونته دی پاسکی» در قعر جدول بانک‌های ایتالیایی قرار گرفته است.

در جریان بحران یورو، دولت‌ها و بانک‌های اروپایی توانایی جداسازی میان سرمایه‌های خود را از دست دادند و ازهمین روی، سقوط اقتصادی یکی به ضرر بخش دیگر تمام شد.

با این همه، به‌رغم تمامی مسائل پیش رو، بعضی از ساکنان شهر «سیِ‌ینا» در ایالت توسکانی، زادگاه «مونته دی پاسکی»، می‌گویند امیدوارند مشکلات پیش آمده برای این بانک در ‌‌نهایت تأثیری مثبت بر معیشت شهروندان داشته باشد.

فابیو پاچینی، دندان‌پزشک اهل سی‌یِنا، می‌گوید: «سابق بر این، پول زیاد موجب تنبلی مردم شده بود، اما این وضعیت منجر به همکاری بیشتر و شکل‌گیری فعالیت‌های داوطلبانه میان ساکنان خواهد شد.»

به باور این دندان‌پزشک، «این رفاه به واسطه بانک به شهر ما ارزانی شده بود، و حس شهروندی در سایه ثروت بادآورده رنگ باخته بود».
XS
SM
MD
LG