لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

ایتالیا به عملیات نجات مهاجران غیرقانونی از دریا پایان می‌دهد


در حالی که موج مهاجران غیرقانونی به اروپا هم‌چنان ادامه دارد، وزیر کشور ایتالیا روز جمعه، ۹ آبان‌ماه، اعلام کرد که این کشور دیگر عملیات نجات این مهاجران از دریا را ادامه نخواهد داد. این اقدام باعث صرفه‌جویی سالانه صد میلیون یورو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات نجات مهاجران غیرقانونی از دریا تاکنون جان بیش از صد هزار مهاجر از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه را از خطر مرگ رهانده است.

حال به دنبال خبری که آنجلینو آلفانو، وزیر کشور ایتالیا، روز جمعه اعلام کرد، به گفته یک سازمان مدافع حقوق بشر، می‌تواند در دریای مدیترانه «موج مرگ» به راه بیندازد.

به گفته آقای آلفانو، عملیات نجات مهاجران غیرقانونی اکنون قرار است جای خود را به برنامه‌ای محدودتر به دست اتحادیه اروپا بدهد و بار مالی این عملیات را از دوش ایتالیا بردارد، کشوری که سه سال است با بحران اقتصادی دست‌وگریبان است.

«برنامه محدود» اتحادیه اروپا که قرار است جایگزین عملیات نجات نیروی دریایی ایتالیا باشد تریتون نام دارد و ۲۱ کشور اروپایی در آن مشارکت خواهند کرد، با این حال این طرح تنها به ۳۰ مایل اطراف خلیج ایتالیا محدود خواهد ماند.

در سال‌های اخیر، لامپه‌دوسا که نزدیک‌ترین جزیره ایتالیا به خاک آفریقاست به مقصد ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی آفریقایی تبدیل شده که قصد دارند خود را به خاک اتحادیه اروپا برسانند.

همین شهر لامپه‌دوسا در مهرماه سال ۹۲ به آرامگاه ابدی بیش از ۳۰۰ تن از همین مهاجران مغروق در مدیترانه تبدیل شد.

در نخستین هفته مهر سال ۹۲، خبر رسید که قایقی به طول ۲۰ متر که حدود ۵۰۰ مهاجر غیرقانونی بر آن سوار بوده‌اند در فاصله یک کیلومتری ساحل جزیره لامپه‌دوسا در ایتالیا دچار آتش‌سوزی شده و به زیر آب رفته است.

به دنبال این حادثه، بیش از ۳۶۰ نفر از مهاجران غیرقانونی که بیشتر آنها از سومالی و اریتره بودند جان خود را در این «بدترین حادثه بحران مهاجران اروپا» از دست دادند.

در پی این حادثه، نیروی دریایی ایتالیا عملیات نجات مهاجران غیرقانونی را با عنوان «ماره نوستروم» با پنج ناو جنگی آغاز کرد که دائم در آب‌های میان سیسیل و شمال آفریقا گشت می‌زدند، عملیاتی که به گفته وزیر کشور ایتالیا در سال گذشته ۱۱۴ میلیون یورو هزینه داشته است.

با این حال بر اساس تخمین سازمان ملل، با وجود اجرای این عملیات در آب‌های مدیترانه، در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۳۳۰۰ مهاجر غیرقانونی در همین آب‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

در واکنش به این خبر از ایتالیا، فعالان حقوق بشر روز جمعه اعلام کردند که تعطیلی این عملیات نجات به غرق و مرگ افراد بیشتری منتهی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG