لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

جایزه ادبی «بوکر جهانی» به نویسنده مجار رسید


لاسلو کراسناهورکای
لاسلو کراسناهورکای

جایزه معتبر ادبی بوکر جهانی روز سه‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، به معروف‌ترین نویسنده زنده مجارستان، لاسلو کراسناهورکای، رسید. او بیشتر با فرانتز کافکا و ساموئل بکت مقایسه شده است.

جایزه معتبر «من بوکر جهانی» که همراه با جایزه‌ نقدی ۶۰ هزار پوند است هر دو سال یک بار به نویسنده‌ای زنده و مجموعه آثار او، به زبان انگلیسی یا ترجمه به انگلیسی، اهدا می‌شود.

همراه با لاسلو کراسناهورکای که با آثار «ساتانتانگو» و «مالیخولیای مقاومت»، رمان‌های اول و دومش، بسیار شهرت یافت، به دو مترجم آثار او، جرج سیرتس و اوتیلی مالزت، نیز جایزه‌ای ۱۵ هزار پوندی تعلق گرفت.

رمان «سیوبو، آن پایین»
رمان «سیوبو، آن پایین»

آقای کراسناهورکای برای تصاحب این جایزه با ۹ نویسنده معروف دیگر در رقابت بود، از جمله آمیتاو گوش از هند، ابراهیم الکونی از لیبی، میا کوتو از موزامبیک و فانی هو از آمریکا.

مارینا وارنر، نویسنده، استاد دانشگاه و رئیس هیئت داوران این دوره از جایزه من بوکر، روز سه‌شنبه در ستایش از لاسلو کراسناهورکای گفت: «[آثار] او به همان ترتیبی دشوار است که ساموئل بکت دشوار است، همان طور که دانته دشوار است. کافکا هم همین کیفیت را دارد.»

لاسلو کراسناهورکای که خود شیفته فرانتز کافکا، خالق مسخ و قصر، است درباره کافکا گفته است: «وقتی کافکا نمی‌خوانم، به کافکا فکر می‌کنم. وقتی به کافکا فکر نمی‌کنم، دلم برای فکر کردن به او تنگ می‌شود. بعد از مدتی که این دلتنگی طول می‌کشد، باز آثار او را برمی‌دارم و دوباره می‌خوانم.»

سوزان سانتاگ، نویسنده و متفکر آمریکایی، کراسناهورکای مجار را «استاد آخرالزمان» توصیف کرده که به «گوگول و ملویل پهلو می‌زند».

از دیگر رمان‌های لاسلو کراسناهورکای می‌توان به «سیوبو، آن پایین» و «جنگ و جنگ» اشاره کرد.

جایزه بوکر جهانی در گذشته به اسماعیل کاداره از آلبانی، چینوآ آچه‌به از نیجریه، فیلپ راث و لیدیا دیویس از آمریکا و آلیس مونرو از کانادا اهدا شده است.

XS
SM
MD
LG