لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

گزارش تازه از سقوط پرواز مسافربری در اوکراین: موشک روسی، عامل سقوط


تیبه یوسترا، رئیس هیئت ایمنی هلند، در حال ارائه گزارش
تیبه یوسترا، رئیس هیئت ایمنی هلند، در حال ارائه گزارش

بر اساس گزارش هیئت ارزیابی ایمنی هلند از علل سقوط پرواز ام‌اچ ۱۷ بر فراز اوکراین، این هواپیما در اثر اصابت یک فروند موشک بوک ساخت روسیه در شرق اوکراین سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس قوانین بین‌المللی مربوط به سقوط هواپیماهای مسافربری، این هیئت حق و اختیار متهم کردن فرد حقوقی یا حقیقی را ندارد، و به همین دلیل در گزارش تازه نیز نامی از عوامل این حادثه نیامده است.

با این حال نخست وزیر اوکراین روز سه‌شنبه، ۲۱ مهرماه، تنها ساعتی پیش از انتشار رسمی گزارش هلندی‌ها، بار دیگر نیروهای امنیتی روسیه را مسئول سقوط این هواپیما معرفی کرد.

به گفته این مقام بلندپایه اوکراینی، «جدایی‌طلبان مست» اوکراین در شرق این کشور دانش و توانایی استفاده از موشک روسی بوک را ندارند.

این در حالی است که روسیه همچون گذشته این اتهام را رد کرده و حتی روز سه‌شنبه درباره نوع موشکی که سقوط این هواپیما را در پی داشت ابراز شک و تردید کرد.

گزارش تازه هیئت هلندی در حالی منتشر شده است که یک سال و اندی از زمان سقوط هواپیمای ام‌اچ۱۷ که بیشتر مسافران آن هلندی بودند می‌گذرد.

در اثر سقوط این هواپیما که در تیرماه سال ۱۳۹۳ رخ داد، تمامی ۲۹۸ سرنشین پرواز ام‌اچ ۱۷ متعلق به خط هواپیمایی مالزی جان خود را از دست دادند.

در گزارش تازه هیئت ایمنی هلند آمده است که پرواز ام‌اچ ۱۷ «در نتیجه انفجار یک کلاهک سقوط کرد که به سمت چپ هواپیما و نزدیک به نوک آن اصابت کرده بود».

در این گزارش این کلاهک از نوع موشکی توصیف شده است که «بر سامانه موشکی زمین‌به‌هوای بوک» سوار می‌شود.

در مردادماه سال جاری، مالزی و کشورهای غربی در تلاش برای تشکیل دادگاهی بین‌المللی بودند که به بررسی و صدور حکمی در ارتباط با سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط مالزی بپردازد، اما در نهایت با وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شدند.

۱۱ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت به سود پیش‌نویس این قطعنامه که علاوه بر مالزی، استرالیا، هلند، بلژیک و اوکراین ارائه کرده بودند رای دادند، اما آنگولا، چین و ونزوئلا از رای دادن به آن خودداری کردند و سرانجام هم وتوی روسیه جلو تصویب آن را گرفت.

فرضیه کارشناسان و دولت‌های غربی این است که جدایی‌طلبان اوکراینی این هواپیمای مسافربری را با هواپیمای نظامی اشتباه گرفته و به همین دلیل سرنگونش کرده‌اند.

در مقابل روسیه فرضیه‌های دیگری را مطرح کرده است، ‌از جمله این که ممکن است نیروهای نظامی اوکراین هواپیما را هدف قرار داده باشند.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد، هلندی‌ها در حال انجام یک تحقیق دیگر در این باره نیز هستند که گزارش آن هنوز منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG