لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

پیروزی دیکتاتور سابق در انتخابات نیجریه؛ تبریک از سوی اتحادیه آفریقا


محمدو بوهاری
محمدو بوهاری

محمدو بوهاری، دیکتاتور نظامی سابق نیجریه، روز چهارشنبه، ۱۲ فروردین، پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در برابر گودلاک جاناتان اعلام شد. اتحادیه آفریقا در پیامی پیروزی او را تبریک گفت.

بر اساس نتایج رسمی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی، آقای بوهاری با برتری بالای ۲.۵ میلیون رای بر رقیب خود یعنی رئیس جمهور فعلی نیجریه پیروز شده است.

او نزدیک به ۵۴ درصد آرا را از آن خود کرد.

رسانه‌ها و تحلیل‌گران سیاسی پیروزی محمدو بوهاری در این انتخابات را «نخستین انتقال دموکراتیک قدرت» در این کشور آفریقایی دانسته‌اند.

از سال ۱۹۶۰ که کشور نیجریه استقلال خود را اعلام کرد تاکنون شش کودتای نظامی در این کشور رخ داده و پس از آنها حزب گودلاک جاناتان به مدت ۱۶ سال در این کشور قدرت را به دست داشت.

محمدو بوهاری، ژنرال سابق ارتش و ۷۲ ساله، در دهه ۱۹۸۰ حکومت نظامی در نیجریه برپا کرد، اما هم‌اکنون خود را «اصلاح‌شده و دموکرات» می‌خواند.

رئیس اتحادیه آفریقا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسمی پیروزی آقای بوهاری را تبریک گفته و برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۵ را «نشانه بلوغ دموکراسی» در نیجریه دانست.

محمدو بوهاری که پیشتر سه بار نامزد ریاست جهوری نیجریه شده بود، این بار با تشکیل ائتلافی از احزاب اصلی اپوزیسیون اقبال خود را برای پیروزی در انتخابات بیشتر کرد.

در حالی که رقابت‌های انتخاباتی به خاطر فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروه اسلامگرای بوکوحرام در شمال نیجریه مختل شده بود، میزان حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری در روز یک‌شنبه گذشته چشمگیر بود.

واجدان شرکت در انتخابات نیجریه شصت میلیون نفر بودند.

XS
SM
MD
LG