لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

پیونگ‌یانگ پیمان «ترک مخاصمه» با سئول را لغو کرد


کیم جونگ اون (راست)، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون (راست)، رهبر کره شمالی
به دنبال اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که تمامی توافق‌های «ترک مخاصمه» با همسایه جنوبی خود را لغو و خط تماس اضطراری با کره جنوبی را نیز مسدود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته کره شمالی برای برقراری «اتحاد صلح‌آمیز» میان دو کره روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیونگ‌یانگ از ۲۱ اسفندماه تمام توافق‌های ترک مخاصمه با سئول را منسوخ شده می‌داند.

در این بیانیه که از سوی آژانس خبری مرکزی کره شمالی اعلام شده، همچنین آمده است که خط تماس اضطراری با کره جنوبی نیز «فورا» قطع می‌شود.

دو کره در سال ۱۹۶۵ بر «ترک مخاصمه» به توافق رسیدند و در سال ۱۹۹۱ نیز پیمانی را به منظور حل و فصل مسالمت‌‌آمیز اختلافات و جلوگیری از درگیری نظامی تصادفی به امضا رساندند.

حال اما کره شمالی می‌گوید که از ۲۱ اسفندماه این توافق‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

به دنبال اخذ این تصمیم از سوی کره شمالی، چین ۱۸ اسفندماه از تمامی طرفین مرتبط خواست تا با حفظ «آرامش و خویشتن‌داری» از شدت گرفتن تنش‌ها خودداری کنند.

این تصمیم تازه کره شمالی پس از آن گرفته شد که شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفندماه، با اعمال تحریم‌های بیشتری علیه کره شمالی موافقت کرد.

هدف از این تحریم‌ها که به گفته رویترز به دنبال آزمایش موشکی هسته‌ای اخیر کره شمالی تصویب شده است، سخت‌تر کردن دسترسی کره شمالی به منابع مالی لازم برای انجام آزمایش‌های تسلیحاتی‌اش است.

پیشتر کره شمالی در واکنش به تصویب احتمالی این قطعنامه، آمریکا را به حمله پیش‌گیرانه هسته‌ای تهدید کرده بود و در واکنش به این تهدید کاخ سفید اعلام کرده بود که برای دفاع در برابر حملات احتمالی هسته‌ای آمادگی کامل دارد.
XS
SM
MD
LG