لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

دو عضو اوپک از توافق برای تمدید کاهش تولید نفت خبر دادند


عراق و الجزایر از توافق اوپک و کشورهای غیراوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وزرای نفت عراق و الجزایر در یک نشست مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که همه اعضای اوپک توافق دارند که کاهش تولید نفت تا شش ماه دیگر تمدید شود.

اعضای اوپک و ۱۱ کشور دیگر شامل روسیه سال گذشته توافق کردند که تولید نفت را برای دوره شش ماهه اول سال جاری میلادی ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

حال قرار است روز ۲۵ ماه مه، یعنی ۱۲ روز دیگر، اعضای اوپک و غیراوپک در وین دیدار کرده و برای موضوع تمدید کاهش تولید نفت در برای نیمه دوم سال به مذاکره بنشینند.

جبار العیبی، وزیر نفت عراق، در کنفرانس مطبوعاتی به همراه نورالدین بوتارفا همتای الجزایری خود در بغداد گفت که تصمیم برای کاهش تولید نفت برای شش ماهه دوم سال خواهد بود و عراق و الجزایر در کنار هم از کاهش تولید نفت حمایت می‌کنند.

قبلا خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که احتمالا کاهش تولید نفت برای یک دوره ۹ ماهه یا بیشتر تمدید شود.

بلومبرگ می‌نویسد که قبلا دو کشور عمده تولیدکننده نفت، عربستان و روسیه برای تمدید کاهش تولید نفت چراغ سبر نشان داده‌اند.

بر اساس این گزارش، عراق در ماه گذشته ۴.۴ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته است. این کشور برنامه ریزی کرده است که تا پایان سال ظرفیت تولید روزانه نفت خود را به پنج میلیون بشکه افزایش دهد.

اما وزیر نفت عراق گفته است که برنامه افزایش ظرفیت تولید منافاتی با تعهد این کشور به کاهش تولید ندارد. به عبارت دیگر، عراق از افزایش ظرفیت تولید نفت خود در عمل استفاده نخواهد کرد.

وزیر نفت الجزایر در نظر دارد بعد از عراق راهی ایران و روسیه شود تا درباره بازار نفت مذاکره کند.

اوپک در آخرین گزارش خود که روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، منتشر کرد می‌گوید که اعضای این سازمان در ماه آوریل دوباره تولید خود را ۱۸ هزار بشکه در روز کاهش داده و به رقم ۳۱ میلیون و ۷۳۲ هزار بشکه در روز رسانده اند.

این رقم نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی روزانه یک میلیون و ۳۸۷ هزار بشکه کاهش را نشان می دهد.

البته معیار اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت، حجم تولید کشورها در ماه اکتبر سال گذشته بود که با این حساب، اعضای اوپک بیش از ۹۴ درصد به تعهدات خود عمل کرده اند.

اوپک می نویسد که تولید نفت ایران در ماه گذشته نزدیک به ۳۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به سه میلیون و ۷۵۹ هزار بشکه رسیده است.

XS
SM
MD
LG