لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

توصیه رایس به عباس در مورد عدم توسل به خشونت


سوزان رایس
سوزان رایس
سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، از محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواست، با وجود شکست روند صلح با اسرائیل، فلسطینی‌ها «از بازگشت به مسیر خشونت» علیه اسرائیل دوری کنند.

خانم رایس روز پنج‌شنبه، هجدهم اردیبهشت، در دیداری در شهر رام‌الله، مقر سیاسی تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری، گفت هر دولت فلسطینی که به روی کار بیاید، باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد و توافق‌های پیشین میان دولت‌های پیشین فلسطینی با اسرائیل را محترم بشمارد.

اشاره خانم رایس به تلاش‌های فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی، پس از آشتی این دو جنبش بود.

قرار است دولت کنونی فلسطینی به زودی منحل شود و دولت جدیدی که اعضای فتح و حماس را در برگیرد، به روی کار آید.

به گزارش منابع رسانه‌ای فلسطینی، آقای عباس به مشاور امنیت ملی آمریکا پاسخ داده است که دولت جدید فلسطینی الزاما نیروهای حماس را دربرنخواهد گرفت، بلکه وزیران آن بر اساس شایسته‌سالاری، از میان تکنوکرات‌ها، انتخاب خواهند شد.

سوزان رایس روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برای گفت‌وگو با رهبران اسرائیل، به‌ویژه در مورد برنامه اتمی ایران، به اورشلیم رفت، و در کنار مسائل مرتبط با ایران، با رهبری تشکیلات فلسطینی نیز ملاقات کرد.

خانم رایس یک روز پیش از دیدار با عباس، در ملاقات با بنیامین نتانیاهو نیز درباره ناکام ماندن مذاکرات سیاسی اسرائیلی – فلسطینی گفت‌وگو کرد، اما جزئیاتی در خصوص مذاکرات آن دو منتشر نشد.

مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی سه هفته پیش، در پی ۹ ماه تلاش‌های آمریکا، به حالت تعلیق درآمد، زیرا به دنبال دستیابی دو جنبش فتح و حماس به آشتی ملی، اسرائیل روند گفت‌وگوها را متوقف کرد.

اسرائیل با این استدلال که حماس «نابودی اسرائیل را در دستور کار خود قرار داده و این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد»، پای خود را از مذاکرات با فلسطینی‌ها بیرون کشید.

اسرائیل می‌گوید، محمود عباس به جای صلح با اسرائیل، آشتی با حماس را ترجیح داده است، اما فلسطینی‌ها آشتی و وحدت خود را، پس از هفت سال جدایی و اختلاف میان این دو جنبش، یک نیاز مبرم ملی می‌دانند.

برخی مقامات فلسطینی در روزهای گذشته گفته بودند، ابومازن (محمود عباس) ممکن است در واکنش به شکست روند صلح، تشکیلات خودگردان فلسطینی را منحل کرده و «کلید کرانه باختری» را به اسرائیل برگرداند.

اما آقای عباس روز پنج‌شنبه اندکی پیش از دیدار با سوزان رایس، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی رسمی فلسطینی گفت که «قصد انحلال تشکیلات فلسطینی را ندارد، ولی اگر اسرائیل بخواهد این حکومت را فلج کند، می‌تواند با ادامه همین روند کنونی، به این هدف برسد».

محمود عباس در این مصاحبه دو شرط را برای بازگشت به میز مذاکرات صلح تکرار کرد؛ آزادی گروه دیگری از زندانیان امنیتی فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل هستند و توقف ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌های غیرقانونی.

مارتین ایندیک، میانجی آمریکایی، که در پی شکست گفت‌وگوهای صلح به کشور خود بازگشته است، روز پنج‌شنبه در واشینگتن، ساخت‌وسازهای انبوه اسرائیل در کرانه باختری و شرق اورشلیم را به عنوان یکی از عوامل اصلی شکست روند صلح معرفی کرد.
XS
SM
MD
LG