لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

جانب‌داری پوتین از ایران در موضوع فریز نفتی


رئیس جمهوری روسیه با اشاره به لزوم فریز نفتی یا همان توقف رشد تولید اعضای اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای بالا بردن قیمت آن، اشاره کرد که می‌شود ایران را از این طرح معاف کرد.

وی روز جمعه، ۱۲ شهریورماه، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت که اعضای اوپک به همراه روسیه نیمی از نفت دنیا را تولید می‌کنند، در صدد هستند که به تفاهمی پیرامون فریز نفتی برسند و موضوع مشارکت ایران در این طرح می‌تواند حل شود، چرا که از منظر اقتصادی و منطقی کار درست این است که نوعی سازش در این زمینه حاصل شود.

وی گفت که مطمئن است که هر کسی (تولیدکننده نفتی) این موضوع را درک می‌کند، چرا که (فریز نفتی) «تصمیمی درست» برای بازار جهانی انرژی است.

اعضای اوپک فوریه سال جاری نیز به همراه روسیه و تنی چند از تولیدکننده‌های نفت در اجلاس قطر درباره موضوع فریز نفتی مذاکره کردند، اما این اجلاس به دلیل مخالفت ایران با توقف رشد تولید نفت خود بی‌نتیجه ماند.

ایران در سال ۲۰۰۸ روزانه ۳.۹ میلیون بشکه تولید نفت داشت که در دوران تحریم‌های غرب که از نیمه سال ۲۰۱۲ تا پایان ۲۰۱۵ ادامه داشت، این رقم به ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

ایران از ژانویه سال جاری، با برداشته شدن تحریم‌ها، تاکنون تولید خود را به حدود ۳.۷ میلیون بشکه افزایش داده، اما می گوید که شش ماه وقت لازم دارد تا به تولید قبل از تحریم‌ها برسد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، قرار است دوشنبه هفته آینده به ایران سفر کند تا مقامات ایران را تشویق به پیوستن به طرح فریز نفتی بکند.

پوتین در ادامه مصاحبه تازه خود می‌گوید که با توجه به این که تنها چند ماه از لغو تحریم‌های ایران می گذرد، باید به ایران اجازه داد تا تولید خود را افزایش دهد. «بی‌عدالتی خواهد بود اگر از ایران بخواهیم که تولید خود را در سطح تحریم‌ها نگه دارد».

وی همچنین گفت که قرار است هفته آینده در اجلاس گروه ۲۰ در چین با محمد بن سلمان وزیر نفت عربستان دیدار کند و در آنجا موضوع طرح دسته جمعی برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت را تکمیل کند.

بلومبرگ می نویسد که با مطرح شدن دوباره طرح فریز نفتی، قیمت نفت طی یک ماه گذشته تا ده درصد بالا رفته است.

قرار است روز ۲۷ سپتامبر آینده اجلاس غیر رسمی اعضای اوپک به همراه برخی دیگر از تولیدکننده‌های نفتی، از جمله روسیه در الجزایر برگزار شود.

آقای پوتین در ادامه گفت که بسیار امیدوار است که هر کشوری که در اجلاس الجزایر شرکت می کند، به قیمت‌های عادلانه نفت و ثبات بازار انرژی تمایل دارد و تصمیم‌هایی که قرار است گرفته شود، در این راستا خواهد بود.

وی گفت که «محمد بن سلمان فردی مورد اعتماد است که می توان با او به توافق رسید و مطمئن بود که توافق انجام شده مورد احترام قرار خواهد گرفت».

بلومبرگ می گوید که ۴۰ درصد بودجه روسیه وابسته به صادرات نفت و گاز این کشور است و اقتصاد کشور با طولانی‌ترین رکود از دو دهه قبل دست و پنجه نرم می‌کند.

انتخابات پارلمانی روسیه در اواخر سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری نیز در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG