لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

ایالات متحده در تولید گاز رکورد شکست


تازه‌ترین گزارش ماهانه از تولید نفت و گاز در ایالات متحده آمریکا حاکی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز جهان رکوردی تازه در تولید گاز بر جای گذاشته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی که روز دوشنبه، ۹ آذرماه، منتشر کرد، می‌گوید که تولید گاز پالایش شده این کشور طی ماه سپتامبر به روزانه ۷۶.۳ میلیارد فوت مکعب (یا ۲.۱۶ میلیارد متر مکعب) رسیده است.

این میزان از گاز رشدی نزدیک به شش درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد و، بنا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بالاترین میزان تولید گاز از زمانی است که این نهاد انرژی آغاز به پوشش آمارهای تولید گاز در آمریکا (۱۹۹۷) کرده است.

اوج گرفتن تولید گاز آمریکا در حالی است که در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز که هفته گذشته در تهران برگزار شد، تولید گاز آمریکا تهدیدی برای اعضای این مجمع برشمرده شد.

اعضای این مجمع روی‌هم‌رفته ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

ایران، روسیه و قطر از اعضای شاخص این مجمع هستند که در مجموع تقریبا نیمی از ذخایر گازی متعارف جهان را در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، روز اول آذرماه در جریان کنفرانس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پاسخ به این پرسش با بیان این که صادرات گاز ایالات متحده آمریکا تا چند سال آینده به ۶۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با آغاز سال جدید میلادی، ظرفیت صادرات گاز آمریکا به ۱۲ میلیون تن افزایش یابد که این افزایش تولید تا چند سال ادامه می‌یابد.

این مقام مسئول با یادآوری این که برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی مقصد گازهای صادراتی آمریکا به شمار می‌روند، اظهار داشت: چالش جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز، افزایش رقابت در بازار پس از افزایش صادرات گاز آمریکا است.

وی با بیان این که در کنار آمریکا، برخی کشورها همچون استرالیا و کشورهای شرق آفریقا هم به جمع صادرکنندگان گاز جهان می‌پیوندند تاکید کرد: با این وجود پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضا برای گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزایش یابد و سهم این کشورها در بازار بالا برود.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که مصرف گاز کشور طی ماه سپتامبر ۶۴ میلیارد فوت مکعب (معادل ۱ میلیارد و ۸۱۲ میلیون متر مکعب در روز) بوده است که ۵.۷ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

همه بخش‌های مصرف‌کننده گاز آمریکا طی ماه سپتامبر مصرف گاز را کاهش داده‌اند، تنها نیروگاه‌های برقی مصرف گاز را نزدیک به ۱۷ درصد افزایش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG