لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

تحقیق تازه: هشدار در مورد عدم آمادگی نیروگاه‌های اتمی از نظر امنیت سایبری


تاسیسات هسته‌ای نطنز
تاسیسات هسته‌ای نطنز

نتیجه یک تحقیق تازه که روز دوشنبه، ۱۳ مهرماه، منتشر شد نشان می‌دهد که مسئولان نیروگاه‌های اتمی در سراسر جهان برای مقابله با تهدید فزاینده حملات سایبری آمادگی لازم را ندارند. سرمایه‌گذاری و آموزش ناکافی از جمله دلایل این عدم آمادگی برشمرده شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش این تحقیق که روز دوشنبه منتشر شد می‌گوید که نیروگاه‌های اتمی «تازه شروع کرده‌اند» به سازگار کردن خود برای مقابله با تهدیدهای سایبری.

بر اساس تحقیق مرکز پژوهشی «چتم‌هاوس» در لندن که یک سال و نیم به طول انجامیده است، نیروگاه‌های اتمی در سراسر دنیا «فاقد آمادگی لازم برای مقابله با وضعیت اضطراری سایبری در مقیاس وسیع» هستند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که این نیروگاه‌ها برای «واکنش مناسب» به تهدید سایبری در سطح وسیع «با مشکلات قابل توجه» مواجه خواهند شد.

از جمله دلایلی که مرکز پژوهشی چتم‌هاوس را به دادن هشدار در این زمینه واداشته می‌توان به سرمایه‌گذاری و آموزش «ناکافی»، «کمبود» استانداردهای نظارتی، و استفاده فزاینده از سیستم‌های دیجیتال اشاره کرد.

این در حالی است که به گفته این گزارش پژوهشی در صنایع اتمی دنیا این «افسانه» نیز پابرجاست که چون نیروگاه‌های اتمی به اینترنت متصل نیستند درنتیجه خطری هم تهدیدشان نمی‌کند.

در این گزارش اشاره شده است که بسیاری از نیروگاه‌ها به‌تدریج دارند اتصال به اینترنت را، به اشکال مختلف، تجربه می‌کنند و سیستم‌های آنها را می‌توان با ابزارهای قابل حمل همچون یواس‌بی نیز آلوده کرد.

این اتفاقی است که برای صنعت اتمی ایران در سال ۲۰۱۰ افتاد: ویروس استاکس‌نت که گفته می‌شود آمریکا و اسرائیل طراحش بودند با یک درایو قابل حمل کوچک وارد سیستم اتمی کشور شد و برای تسهیلات اتمی ایران مشکلات بزرگ و عدیده ایجاد کرد.

مقامات ایران در آن زمان اعلام کردند که حملات بدافزار استاکس‌نت و دیگر ویروس‌های رایانه‌ای بخشی از «تلاش هماهنگ» اسرائیل، ایالات متحده و متحدان آنها برای تضعیف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق عملیات پنهانی است.

اما آن طور که در گزارش چتم‌هاوس آمده است، یک اثر دیگر ویروس استاکس‌نت این بوده است که هکرها بر اساس تجربه این ویروس توانسته‌اند «فنون خود را بهبود بخشند».

هشدار موسسه چتم‌هاوس به‌ویژه می‌تواند برای کشورهایی چون ایران مهم باشد که تنها قربانی استاکس‌نت نبوده است.

در سال‌های گذشته مقامات جمهوری اسلامی خود بارها اذعان کرده‌اند که چندین مورد «خرابکاری» در صنعت هسته‌ای ایران اتفاق افتاده و «چندین» بدافزار در کارخانه‌های ایران کشف شده است.

ازجمله معاون سازمان انرژی اتمی ایران در هشریورماه سال گذشته، ‌۹۳، از شناسایی و جلوگیری از «خرابکاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هسته‌ای» خبر داده و کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را به تلاش برای «خرابکاری» در تاسیسات هسته‌ای ایران متهم کرد.

XS
SM
MD
LG