لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

گزارشگران بدون مرز: ۲۰۱۲، مرگبارترین سال برای روزنامه‌نگاران


تازه‌ترین آمار گزارشگران بدون مرز از وضعیت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جهان
تازه‌ترین آمار گزارشگران بدون مرز از وضعیت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جهان
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش آماری جامع خود از سال ۲۰۱۲، این سال را در مقایسه با سال‌های گذشته «مرگبارترین سال» برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نام نهاده است. سال ۲۰۱۲ شاهد مرگ ۸۸ روزنامه‌نگار و خبرنگار بوده است.

در این گزارش تازه که روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه، منتشر شده است، ایران هم‌چنان از جمله بزرگ‌ترین زندان‌های دنیا برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شمرده شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در سال ۲۰۱۲ در سراسر دنیا ۸۸ روزنامه‌نگار و خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند که این برابر با افزایشی ۳۳ درصدی در مرگ فعالان این حرفه نسبت به سال ۲۰۱۱ است.

در گزارش تازه این سازمان آمده است که در سال ۲۰۱۱ تعداد روزنامه‌نگارانی که به قتل رسیده یا کشته شده بودند ۶۷ تن، در سال پیش از آن ۵۸ تن و در سال ۲۰۰۹ این تعداد ۷۵ تن بوده است.

خطرناک‌ترین مناطق دنیا برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در این گزارش پیش از همه خاورمیانه و شمال آفریقا با ۲۶ کشته، آسیا با ۲۴ کشته، و منطقه صحرای آفریقا با ۲۱ کشته معرفی شده است.

در گزارش مذکور به نقل از کریستوف دلوآر، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، آمده است که دلیل این آمار بی‌سابقه از مرگ روزنامه‌نگاران در سال جاری که در ماه پایانی آن به سر می‌بریم «عمدتا جنگ در سوریه، هرج و مرج در سومالی، و خشونت‌های گروه طالبان در پاکستان» بوده است.

طبق آمار این سازمان از سال ۲۰۱۲، علاوه بر ۸۸ روزنامه‌نگاری که جان خود را از دست داده‌اند، ۸۷۹ تن دستگیر شده، ۳۸ تن ربوده شده، ۷۳ تن از کشور خود گریخته‌اند، و ۴۷ شهروند‌ـ‌روزنامه‌نگار نیز جان باخته‌اند.

گزارشگران بدون مرز در گزارش تازه خود می‌گوید که مرگ ۴۷ شهروند‌ـ‌روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۲ آمار بسیار بالایی است، چرا که این رقم در سال گذشته تنها پنج تن بوده است.

این سازمان همچنین خاطرنشان کرده است که آمارهای موجود در این گزارش تنها شامل روزنامه‌نگارانی می‌شود که در حین کار خبرنگاری و جمع‌آوری اخبار جان خود را از دست داده‌اند، وگرنه خبرنگارانی هم بوده‌اند که در سال ۲۰۱۲ در حین فعالیت‌های سیاسی و مدنی کشته شده‌اند.

در این گزارش مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران سوریه، سومالی، پاکستان، مکزیک، برزیل معرفی شده‌اند.

اما در این گزارش ایران همچون سال‌های گذشته از جمله بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران خوانده شده و با ۲۶ روزنامه‌نگار و ۱۷ شهروند‌ـ‌خبرنگار محبوس هم‌چنان مقام خود را حفظ کرده است.

با این حال گزارشگران بدون مرز از میان پنج کشور ترکیه، چین، اریتره، ایران و سوریه، ترکیه را با دست‌کم ۴۲ روزنامه‌نگار زندانی «بزرگ‌ترین زندان جهان برای خبرنگاران» توصیف کرده است.

پیشتر در هفته گذشته کميته حمايت از روزنامه‌نگاران در نیویورک در گزارش سالانه خود از ترکيه، ايران و چين به عنوان بزرگ‌ترين زندان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در جهان نام برده و در این میان مقام دوم را به ایران داده بود.
XS
SM
MD
LG