لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

دیدار پوتین با نامزد راست‌گرایان افراطی انتخابات فرانسه در مسکو


مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه از حزب «جبهه ملی»، چند باری ولادیمیر پوتین و شیوه حکومت‌داری او را ستوده است.
مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه از حزب «جبهه ملی»، چند باری ولادیمیر پوتین و شیوه حکومت‌داری او را ستوده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه، چهارم فروردین‌ماه، در کاخ کرملین با مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه و یکی از هواداران خود، دیدار کرد.

این دیدار در حالی اتفاق افتاد که این روزها نام روسیه و حکومت آقای پوتین در ارتباط با انتخابات در کشورهای اروپایی و آمریکا زیاد به گوش می‌رسد و حساسیت خبری درباره آن کم نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور روسیه در دیدار با خانم لوپن تاکید کرده است که دولتش قصد مداخله در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را ندارد.

با این حال، طبق گزارش این خبرگزاری، تلویزیون دولتی روسیه آقای پوتین را در حال گفتن این حرف به مارین لوپن نشان داده است که مسکو حق دیدار با هر سیاستمداری از فرانسه را «برای خود محفوظ می‌داند».

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که آقای پوتین سپس افزوده است که «هم‌قطاران ما در مثلا آمریکا و اروپا نیز همین کار را می‌کنند».

اشاره رئیس جمهور روسیه به دیدار اپوزیسیون این کشور با مقامات آمریکایی و اروپایی است.

مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه از حزب «جبهه ملی» چند باری ولادیمیر پوتین و شیوه حکومت‌داری او را ستوده و ظاهرا پس از انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا به پیروزی در انتخابات فرانسه امیدوارتر شده است.

اما تاکید ولادیمیر پوتین بر عدم مداخله در انتخابات کشوری دیگر را می‌توان پاسخی دوباره به وزارت کشور فرانسه دانست که در روز ۲۷ بهمن سال گذشته روسیه را از این کار برحذر داشت.

پس از آن که مشاوران یک نامزد اصلی انتخابات ریاست ‌جمهوری فرانسه، روسیه را به دست ‌داشتن در حمله سایبری به کارزار او متهم کردند، وزارت خارجه فرانسه در مورد دخالت در انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور به مسکو هشدار داد.

کاخ کرملین روسیه نیز در پاسخ در روز ۲۷ بهمن ۹۵ این اتهام‌ها را رد کرده و آن را «مضحک» توصیف کرد.

اما کرملین در حالی هم‌چنان این اتهامات را «مسخره و مضحک» می‌خواند که پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در حال تحقیق پیرامون دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ایالات متحده و هرگونه ارتباط و هماهنگی احتمالی بین دستیاران دونالد ترامپ و روسیه است.

دونالد ترامپ و تیم او اتهام «تبانی» با روسیه را رد می‌کنند و دوین نونز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز یک‌شنبه هفته گذشته گفت که بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ گونه مدرکی دال بر همکاری و تبانی بین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ تاکنون یافت نشده است.

در اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نهادهای اطلاعاتی آمریکا از یک «ارزیابی محرمانه» خبر دادند مبنی بر این‌ که «افرادی مرتبط با کرملین» ای‌میل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده‌اند.

مارین لوپن نخستین رهبر راست‌گرایی نیست که در سال جاری به مسکو سفر کرده و مورد استقبال مقامات کرملین قرار می‌گیرد.

اوایل اسفندماه ۹۵ نیز فراوکه پتری، رهبر حزب «آلترناتیو برای آلمان» که حزبی ملی‌گرا و دست راستی به ‌شمار می‌رود، در سفری به مسکو، با نمایندگان دومای روسیه، از جمله اعضای ارشد حزب «روسیه متحد»، حزب حاکم بر این کشور، دیدار کرد.

این دیدار نیز در حالی اتفاق افتاد که مقام‌های برلین پیشتر در مورد «دخالت‌های» مسکو در انتخابات پیش ‌روی آلمان هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG