لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

ثبت نیرومندترین انفجار ستاره‌ای در تاریخ بشریت


دو تلسکوپ فضایی ناسا نوری را مشاهده و ثبت کرده‌اند که به نظر می‌رسد نیرومندترین انفجار ستاره‌‌ای باشد که تاکنون توسط بشر مشاهده شده است. با وجود فاصله سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون سال نوری از محل وقوع این انفجار تابش نور آن به حدی شدید بوده که، به گفته کارشناسان ناسا، «می‌توانست عدسی تلسکوپ‌ها را کور کند».

آن طور که در مقاله‌ای در وب‌سایت اسپیس‌دات‌کام آمده است، روز بیست و هفتم آوریل دو تلسکوپ ناسا تابش نوری بسیار خیره‌کننده را مشاهده و ثبت کردند که معمولا محصول انفجار ستاره‌ها در پایان عمرشان است. کارشناسان ناسا برای نشان دادن قدرت و گستردگی نور حاصل از این انفجار آن را در یک ویدئوی انیمیشن که از روی اطلاعات مربوط به انفجار سایر ستاره‌ها ساخته شده است گنجانده‌اند.

تماشای این ویدئو به خوبی نحوه انفجار و تابش نور حاصل از آن را نشان می‌دهد که تصاویر بسیار خیره‌کننده‌ای هستند.

یکی از کارشناسان مرکز کنترل تلسکوپ‌های فضایی ناسا می‌گوید که وی و همکارانش مدت‌های طولانی منتظر وقوع چنین انفجار و ثبت چنین لحظه کم‌نظیری بوده‌اند. به گفته این کارشناسان، مدت زمان انفجار و تابش نور شدید آن قدر طولانی بود که تعداد زیادی از تلسکوپ‌های فضایی توانستند با تنظیم زاویه‌دید خود به سوی آن نقطه در فضا آن را مشاهده کنند.

قدرت یکی از این انفجارها سه برابر انفجارهای مشابه ستارگان دیگری بوده که تاکنون توسط تلسکوپ‌های ناسا مشاهده و ثبت شده‌اند. یکی از تلسکوپ‌های ناسا که این انفجار بزرگ را ثبت کرده تلسکوپ «فرمی» است که روی یک فضاپیمای ویژه که مخصوص تجسس و رصد یک چنین انفجارهایی است نصب شده و در فضا حرکت می‌کند.

مقامات سازمان ناسا می‌گویند که مدت زمانی که این انفجار طول کشید نیز طولانی‌ترین موردی است که تاکنون ثبت شده است.

دانشمندان علوم فضایی معتقدند که یک چنین انفجارهایی که به «انفجار اشعه گاما» شهرت دارند زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره غول‌پیکر سوخت هسته‌ای خود را از دست داده و زیر بار وزن خود متلاشی می‌شود.

همزمان با سقوط هسته اصلی این ستاره‌ها به درون سیاهچاله فضایی سایر اجزای آن با سرعتی نزدیک به سرعت نور به اطراف شلیک می‌شوند.

طبق اطلاعاتی که سازمان ناسا منتشر کرده در لحظه وقوع این انفجار تلسکوپ «فرمی» در حال مشاهده بخش دیگری از فضا بوده، ولی به فاصله یک دقیقه از وقوع انفجار این تلسکوپ متوجه تابش نور شدید شده و بقیه لحظات این واقعه کم‌نظیر را ثبت کرده است.

همچنین توانایی‌های ویژه این تلسکوپ مدرن باعث شده است که تصاویر وقوع این انفجار که در فاصله‌ای نجومی و بسیار دوردست روی داده است با دقت و شفافیت خوبی به مراکز کنترل در کره زمین منتقل شوند.

کارشناسان ناسا تلسکوپ «فرمی» و یک تلسکوپ دیگر را به سمت این بخش از فضا نشانه رفته‌اند و امیدوارند که در آینده نزدیک، احتمالا تا اوایل ماه مه، بتوانند ستاره‌ای را که با پایان عمر خود چنین انفجاری را به وجود آورده است کشف کنند.

از دید ما در روی کره زمین هنوز این ستاره قابل رویت خواهد بود، چون تابش ناشی از انفجار با سرعتی نزدیک به سرعت نور به تلسکوپ‌های فضایی رسیده و تصاویر خود ستاره قبل از انفجار هنوز در حال رسیدن به کره زمین است.
XS
SM
MD
LG