لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

لیگ قهرمانان اروپا: تکرار فینال رویایی سال ۱۹۹۹


مراسم قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان فوتبال اروپا برگزار شد و هشت تیم راه یافته به این مرحله، رقبای خود را شناختند. فینال این فصل در لیسبون به انجام خواهد رسید.

آیین قرعه‌کشی در سوئیس به انجام رسید و دو تیم اسپانیایی با هم مواجه شدند. یک بازی از مرحله نیمه‌نهایی فصل قبل، همچنین فینال رویایی و دراماتیک سال ۱۹۹۹ در نیوکمپ تکرار شد.

منچستریونایتد حریف بایرن مونیخ مدافع عنوان قهرمانی شده تا جذاب‌ترین تقابل این مرحله رقم بخورد. منچستر این روزها وضعیت ایده‌آلی ندارد و از آن تیم دست نیافتنی با عنوان مهیب شیاطین سرخ در دوران سرمربیگری سر الکس فرگوسن فاصله گرفته. در حالی که بایرن با گواردیولا در مسیری ایده‌آل قرار دارد و به یکی از ترسناک‌ترین تیم‌های دهسال اخیر فوتبال در اروپا تبدیل شده.

منچستر حالا با ۱۸ امتیاز اختلاف نسبت به چلسی، در رده هفتم جدول لیگ برتر قرار دارد. هواداران یونایتد بیش از دو دهه‌ است که چنین موقعیت‌هایی را به سختی به خاطر می‌آورند. اما بایرن با ۲۳ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم، صدرنشین بوندس لیگاست. آنها از ۲۵ مسابقه موفق به کسب ۲۳ پیروزی شده‌اند، دو مساوی دارند و هنوز شکستی را متحمل نشده‌اند.

منچستر در بازی رفت میزبان است و این هم امتیاز خوبی برای بایرن است تا در دیدار برگشت، با برخورداری از امتیازات میزبانی برای کسب نتیجه دلخواه، تلاش کند.

رئال مادرید نیز در این مرحله باید به مصاف بوروسیا دورتموند نایب قهرمان فصل گذشته برود. رئالی‌ها فصل گذشته در مرحله نیمه نهایی توسط همین دورتموند از گردونه مسابقات کنار رفتند. دورتموندی که حالا باتجربه‌تر هم شده و پس از نایب قهرمانی در فصل قبل، افق نگاه خود را به سکوی شماره یک این جام دوخته.

رئال در لالیگا صدرنشین است و بارسا را جا گذاشته اما دورتموند رده دوم بوندس لیگا را در اختیار دارد و با ۲۳ امتیاز فاصله، برایش حتی سایه بایرن هم دست نیافتنی به نظر می‌آید. گرچه طبعاً موقعیت متزلزل یا مستحکم تیم‌ها در لیگ‌های داخلی، تضمینی بر کامیابی یا ناکامی‌شان در لیگ قهرمانان اروپا نخواهد بود. رئال در بازی برگشت میهمان است که قطعاً موقعیت بهتری است برای شاگردان یورگن کلوپ.

چلسی که میزبانی بازی برگشت را برعهده دارد، بر اساس قرعه به مصاف پاری سن ژرمن فرانسه می‌رود. رقیبی که در قیاس با بقیه تیم‌ها، می‌تواند بهترین گزینه قلمداد شود. آبی‌های لندن با مورینیو مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر هستند. پاری سن ژرمن هم با اختلاف امتیاز چشمگیر نسبت به موناکو، صدر جدول لوشامپیونه را در اختیار گرفته.
در دیداری تمام اسپانیایی، بارسلونا باید با آتلتیکو مادرید رویارو شود. تیمی که با دیگو سیمونه و با بی اعتنایی نسبت به عنوان «تیم دوم مادرید»، سودای آقایی در اروپا را دارد. آتلتیکو در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ فاتح لیگ اروپا شده که بار دوم با سرمربیگری سیمونه بوده.
بازی‌های رفت در روزهای دوازدهم و ۱۳ فروردین برگزار خواهد شد. دیدارهای برگشت هم ۱۹ و بیستم فروردین به انجام خواهد رسید.

قرعه‌کشی بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا برگزار و مسیر صعود هشت تیم برتر این رقابت‌ها برای رسیدن به نیمه نهایی مشخص شد. بازی فینال در شهر تورین برگزار خواهد شد و چه بسا یوونتوس در شهر خود، جام قهرمانی را حفظ کند.

بازی‌های دور رفت این مرحله ۱۴ فروردین و دیدارهای دور برگشت دهم ۲۱ فروردین برگزار می‌شود. بازل سوئیس به مصاف والنسیا (اسپانیا) خواهد رفت. تاکنون هیچ تیمی از سوئیس موفق به فتح این جام نشده اما والنسیا در سال ۲۰۰۴ با برتری مقابل مارسی به قهرمانی رسید.

پورتو (پرتغال) نیز با دیگر تیم اسپانیایی یعنی سویا رویارو خواهد شد. سویا با سرمربیگری خوان د راموس در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ قهرمان شد. این تیم را حالا اونای امری هدایت می‌کند. پورتو که قهرمان سال ۲۰۱۱ این مسابقات است، با سرمربیگری لوئیز کاسترو موفق شده تیم قدرتمند ناپولی را از دور رقابت‌ها کنار بزند.

آلکمار هلند به مصاف بنفیکای پرتغال خواهد رفت. بنفیکا که نایب قهرمان فصل قبل است، در دور قبل توانسته تاتنهام را حذف کند. لیون فرانسه نیز به رقابت با یوونتوس خواهد پرداخت.

یووه برای رسیدن به این مرحله، فیورنتینا را از جدول بازی‌ها خارج کرد. آخرین بار که یک تیم ایتالیایی در این مسابقات به قهرمانی رسید، پارما در سال ۱۹۹۹ بود.

چلسی مدافع عنوان قهرمانی در این بازی‌ها حضور ندارد و در جدول لیگ قهرمانان به مبارزه می‌پردازد.
XS
SM
MD
LG