لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

هشدار متحدان اسد به واشینگتن در مورد حمله‌ای دیگر به سوریه


حمله موشکی دولت ترامپ به خاک سوریه خشم حکومت بشار اسد و متحدان اصلی‌اش یعنی ایران و روسیه را برانگیخته است.
حمله موشکی دولت ترامپ به خاک سوریه خشم حکومت بشار اسد و متحدان اصلی‌اش یعنی ایران و روسیه را برانگیخته است.

وزرای خارجه سه کشور روسیه، ایران و سوریه روز جمعه، ۲۵ فروردین، به ایالات متحده در مورد هر گونه حمله نظامی تازه به خاک سوریه هشدار داده و خواستار تحقیقاتی بین‌المللی درباره حمله شیمیایی خان شیخون شدند.

در پایان چند ساعات مذاکره پشت درهای بسته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنار دو مهمان ایرانی و سوری خود در نشستی خبری شرکت کرده و حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را «نقض» قوانین بین‌المللی خواند.

آقای لاوروف همچنین هشدار داد که هر اقدام نظامی دیگر از سوی آمریکا «نه فقط برای کل منطقه، که برای امنیت جهان عواقبی جدی» خواهد داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در دولت حسن روحانی، نیز که روز جمعه برای این دیدار به مسکو سفر کرده بود در ادامهٔ گفتهٔ همتای روسی‌اش تاکید کرد که اقدامات یک‌جانبه آمریکا «غیرقابل قبول» است.

حمله موشکی دولت ترامپ به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه خشم حکومت بشار اسد و متحدان اصلی‌اش یعنی ایران و روسیه را برانگیخته و آنها در یک هفته گذشته بارها تلاش کرده‌اند در مورد عواقب یک حمله مشابه دیگر به دولت ترامپ هشدار دهند.

دولت آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی خان شیخون در روز ۱۵ فروردین‌ماه که ده‌ها کشته بر جای گذاشت و انتشار تصاویر قربانیانش در جهان انعکاسی گسترده داشت به وسیله هواپیماهایی انجام شده است که از این پایگاه بلند شده بودند.

در مقابل روسیه اعلام کرد که هواپیماهای جنگی دولت سوریه انبار مهمات مخالفان حکومت سوریه را هدف قرار داده‌اند و گازهای سمی از این انبار پخش شده است.

از سوی دیگر بشار اسد خود در مصاحبه‌ای به طور کامل منکر وقوع حمله‌ای شیمیایی و مرگ کودکان و غیرنظامی‌ها در نتیجه آن شد و این حمله را کذب و داستانی ساختگی خواند.

درباره همین حمله، سرگئی لاوروف روز جمعه در مورد نتیجه تحقیقات مقدماتی سازمان ملل ابراز تردید کرده و خواستار آن شد که گروه محققان در این باره شامل «کارشناس از چندین کشور» بوده و تحقیقات آنها شفاف باشد.

وزیر خارجه روسیه حتی این اتهام را مطرح کرد که کارشناسان سازمان ملل حتی از محل حمله شیمیایی هم دیدار نکرده‌اند و روسیه «نمی‌داند که آنها شواهد و مدارک‌شان را از کجا به دست آورده‌اند».

روز جمعه سه وزیر خارجه در مسکو همچنین موضوع افزایش نیروی نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه را پیش کشیدند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، مسکو در این باره از واشینگتن سوال کرده و آمریکا اطمینان داده است که افزایش نیروهایش در مرز اردن تنها برای «شکستن خط تدارکاتی گروه‌های وابسته به داعش در عراق و سوریه» صورت گرفته است.

سرگئی لاوروف در عین حال تاکید کرد که مسکو «این مسئله را زیر نظر خواهد داشت».

وزیر خارجه روسیه روز شنبه ۲۶ فروردین هم قرار است با همتای قطری خود از جمله درباره وضعیت سوریه به گفت‌وگو بنشیند.

XS
SM
MD
LG