لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

افتتاح شهربازی ۴۰ میلیون دلاری برادر اسد در «بالای شهر» دمشق


اخیرا در کشور سوریه که نزدیک به چهار سال است در جنگ داخلی است یک مجتمع تفریحی بزرگ با شهربازی، باشگاه تیراندازی، پارک آبی و مرکز خرید در حومه شمال غربی دمشق، پایتخت این کشور، افتتاح شده است.

وب‌سایت روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در گزارشی تصویری گفت که این مجتمع تفریحی که «بالای شهر» یا «آپ‌تاون» نام گرفته در دومار یکی از محله‌های حومه شمال غربی شهر دمشق واقع شده است.

دومار که بیشتر محل زندگی حامیان بشار اسد، دیکتاتور سوریه، است تاکنون از ویرانی و مصائب جنگ داخلی طولانی این کشور که بیش از دویست هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته، محفوظ مانده است.

برخی از مردم می‌گویند که ساختن چنین محل‌هایی نشان می‌دهد که زندگی هنوز در این کشور جنگ‌زده ادامه دارد.

دختری جوان در این شهربازی می‌گوید: «با این پروژه‌ها می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم با وجودی که زندگی در سوریه غم‌انگیز است، ولی ما هنوز می‌توانیم شاد باشیم.»

اما غم چندان هم دور نیست. در حومه دیگر شهر دمشق واقع در ۱۰ کیلومتری شرق این شهر به نام مالیا، نیروهای نظامی رژیم بشار اسد پس از پنج ماه جنگ شدید این منطقه ویران شده را از شورشیان مسلح پس گرفتند.

در مجتمع تفریحی «بالای شهر» ورودیه یک ساعت استفاده از پارک آبی معادل ده دلار است.

جالب اینجاست که با وجود کمبود شدید برق در سراسر سوریه، انبوه چراغ‌های «بالای شهر» بیست و چهار ساعته روشن است.

اهالی این منطقه عموما از وفاداران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند.

آن طور که وال استریت جورنال به نقل از بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد، ماهر، برادر کوچک‌تر بشار اسد، از سرمایه‌گذاران اصلی و حامیان این مجتمع است.

در جنگ داخلی سوریه که به‌زودی چهارمین سال خود را نیز پشت سر می‌گذارد تاکنون دست‌کم ۱۹۰ هزار نفر قربانی شده؛ صدها هزار مجروح برجای مانده؛ میلیون‌ها نفر از کشور خود آواره شده و میلیون‌ها تن دیگر در داخل خاک سوریه جابه‌جا شده و بخش‌های وسیعی از استان‌های سوریه به تلی از ویرانه مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG