لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

حزب‌الله لبنان درگیری خود با ارتش اسد را تکذیب کرد


تشییع جنازه مصطفی بدرالدین که در حمله‌ای در سوریه کشته شد
تشییع جنازه مصطفی بدرالدین که در حمله‌ای در سوریه کشته شد

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای رسمی گزارش‌ها از درگیری مسلحانه میان شبه نظامیان این سازمان با ارتش وفادار به بشار اسد در خاک سوریه و مرگ نیروهای خود در حملات هوایی تلافی‌جویانه ارتش سوریه را تکذیب کرد.

بیانیه حزب‌الله روز جمعه، ۲۸ خرداد، در رسانه‌های رسمی این سازمان از جمله المنار و رسانه‌های همسو با این سازمان انتشار یافت.

برخی از رسانه‌های عربی در روزهای گذشته خبر داده بودند که پیکارجویان حزب‌الله در خاک سوریه با سربازان ارتش این کشور درگیر شدند و شماری از نیروهای سوری از جمله یکی از فرماندهان میدانی کشته شده و ارتش سوریه به تلافی مواضع حزب‌الله را بمباران هوایی کرد.

در این گزارش‌ها آمده بود که حزب‌الله با «احساس قدرت» از مداخله خود در سوریه، خواهان نقش فرماندهی در برخی از جبهه‌های جنگی شده و همین درخواست به درگیری مسلحانه با ارتش اسد انجامیده است.

طبق این گزارش‌ها که گروه حزب‌الله تکذیب کرده است، درگیری‌های مذکور بامداد پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد، در دو روستای جنوبی حلب رخ داده است.

به نوشته وب‌سایت «آینه سوریه»، شریف شحاده یک نماینده مجلس شعب از طرفداران بشار اسد در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود که حزب‌الله «سیادت ملی سوریه را، که خط قرمز است، زیر پا گذاشته است».

آقای شحاده نوشته بود: «تصمیم‌گیری در صحنه های میدانی باید از سوی ارتش سوریه گرفته شود و هر گونه اختلاف با هم‌پیمانان باید زودتر فیصله یابد.»

از سوی دیگر در بیانیه روز جمعه حزب‌الله آمده است که این گروه همچنان از روابطی «عمیق» و ائتلافی «مستحکم» با ارتش سوریه و «دیگر هم‌پیمانان» برخوردار است.

بیانیه حزب‌الله همچنین می گوید که کشته های اخیر این سازمان در سوریه، در میدان های جنگ با «تروریست های تکفیری» کشته شدند، نه در حملات ارتش سوریه.

حزب‌الله در این بیانیه افزوده است که نیروهایش «تا پیروزی کامل» در سوریه حضور خواهند داشت.

پیکارجویان این سازمان شیعی از سال ۲۰۱۲ با استقرار در سوریه، هم‌راستا با نیروهای وفادار به بشار اسد، در جبهه های جنگ در برابر معارضان مشارکت دارند.

بر اساس گزارش‌های تاییدنشده، تا امروز، بیش از دو هزار عضو حزب‌الله در راه بقای حکومت بشار اسد کشته و نزدیک به پنج هزار عضو دیگر این سازمان در سوریه زخمی شده‌اند.

مصطفی بدرالدین فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله ماه گذشته در سوریه کشته شد؛ حزب‌الله کشتن او را به نیروهای تکفیری در سوریه نسبت داد و کشته شدن او به دست اسرائیل را رد کرد.

XS
SM
MD
LG