لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

درخشش افسانه‌های تنیس در ویمبلدون: فدرر و ویلیامز


راجر فدرر
راجر فدرر
ویمبلدون پرماجرای ۲۰۱۲ فینالیست‌های خود را شناخت: راجر فدرر و اندی موری در رده مردان و سرینا ویلیامز به اتفاق اگنسکا رادونسکا در مسابقات زنان.

فدرر اگر در فینال پیروز شود، به طرز اعجاب‌انگیزی مجدداً نفر اول رتبه‌بندی جهانی خواهد شد، اعجاب‌انگیز از این نظر که پس از واگذاری رتبه نخست به نادال و سپس نزول تا رده چهارم، حتی بسیاری از سرسخت‌ترین هوادارانش خواستار خداحافظی او شده بودند تا سیر ناکامی‌هایش بیش از این ادامه نداشته باشد.

در رقابت‌های زنان، سرینا ویلیامز‌‌ همان راهی را رفت که فدرر رفته بود. یعنی او نیز طی دو سال گذشته تا آستانه خداحافظی از تنیس حرفه‌ای پیش رفته بود. او نیز هم‌سن فدرر است و او هم مثل راجر، آخرین گرنداسلم را در ملبورن ۲۰۱۰ برده بود!

حالا پرسش روز دنیای تنیس این است که با فینال تاریخی بین فدرر و ماری، آیا فدرر ۳۰ ساله می‌تواند برای هفتمین بار فاتح ویمبلدون شود؟ کاری که تاکنون فقط پیت سمپراس انجام داده است. آیا او برای هفدهمین بار می‌تواند در یک گرنداسلم به قهرمانی برسد؟ کاری که تاکنون کسی انجام نداده است. یا این که او مغلوب خواهد شد تا سرانجام، طلسم پا گرفته در سال ۱۹۳۶ فرو بریزد و یک بریتانیایی، جام را در خانه نگه دارد؟

این فینال، به معنای کامل کلمه، جدالی است تاریخی. از این لحاظ که هر کدام پیروز شوند، بخشی از تاریخ و آمار تنیس حرفه‌ای جهان را تغییر خواهند داد.

نبرد یک‌شنبه، چهارمین باری خواهد بود که موری در فینال یک دوره از گرنداسلم‌ها بازی خواهد کرد. فدرر هم برای بیست و چهارمین بار.

موری هیچ وقت تا حالا قهرمان نشده. فدرر هم از ملبورن ۲۰۱۰ به بعد از دستیابی به گرنداسلم باز مانده است.

فدرر که در نیمه‌نهایی فرنچ اوپن ۲۰۱۱ به جوکوویچ باخت تا رتبه شماره یک از نادال به جوکوویچ برسد، در آن بازی برای قهرمان ماندن نادال بازی می‌کرد، اما حالا برای شماره یک شدن خودش پا به روی چمن خواهد گذاشت.

چگونه به فینال رسیدند؟

راجر فدرر در بیست و هفتمین مصاف خود با نوواک جوکوویچ پانزدهمین پیروزی را نصیب خود کرد. او در هفت مسابقه آخرش با نوله فقط یک مرتبه آن هم روی خاک رس بر مرد شماره یک جهان چیره شده بود.

حالا اگر فدرر قهرمان شود و فقط دو هفته یعنی تا المپیک لندن در صدر بماند، رکورد مدت زمان صدرنشینی که در اختیار پیت سمپراس است را درهم خواهد شکست.

فدرر در حالی مقابل جوکوویچ پیروز شد که در متن همین رقابت‌ها و مقابل جولین بنتو از فرانسه تا مرز حذف شدن نیز پیش رفت. اما جوکوویچ فقط یک ست به رادک استپانک داد و در بقیه بازی‌ها، برتری چشمگیری مقابل بازندگان خود داشت.

با این حال، فدرر با تسلط و بی‌ آن که اجازه دهد هیچ یک از ست‌های برده‌اش به تنگنا یا تای‌بریک کشیده شود، ۳-۱ از سد مرد شماره یک جهان گذشت.

موری برای این که پس از ۷۴ سال بریتانیا را یک پای فینال ویمبلدون کند، جو ویلفرید سونگا را با‌‌ همان نتیجه‌ای که فدرر مقابل جوکوویچ به جا گذاشت، از پیش رو برداشت. او حالا برای این که طلسم ۷۶ ساله ناکامی بریتانیایی‌ها را بشکند، مانع مستحکم سوئیسی را پیش رو خواهد داشت.

در رقابت‌های زنان، سرینا ویلیامز ضمن عبور از سد ستاره‌های جوانی مثل پترا کویتووا مدافع عنوان قهرمانی و ویکتوریا آزارنکا شماره یک قبلی جهان، راهی فینال شده است.

جالب آن که سرینا در ویمبلدون رویایی ۲۰۱۲ به اتفاق خواهرش وینس همه حریفان را از پیش رو برداشته و پا به فینال دو نفره زنان هم گذاشته است!

در رقابت‌های انفرادی، رادونسکای لهستانی رقیب ویلیامز شده. او اولین بار است که بازی در فینال گرنداسلم را تجربه خواهد کرد. اما سرینا ویلیامز تاکنون ۲۷ بار در مسابقات انفرادی، دو نفره و مختلط، فاتح گرنداسلم شده است.

رادونسکا برای راهیابی به فینال از سد آنگلیکا کربر آلمانی گذشت. قبل از او هم در سه ست بر ماریا کریلنکو از روسیه چیره شده بود.

در دونفره زنان، خواهران ویلیامز که اولین بار در سال ۲۰۰۰ توانستند ویمبلدون را فتح کنند، مقابل زوجی از جمهوری چک قرار خواهند گرفت. لوسی هرادچکا و آندریا هلاواچکووا که جوان‌تر از رقبای آمریکایی‌شان هستند.

این دو تنیس‌باز اهل چک به اتفاق توانسته‌اند فرنچ اوپن ۲۰۱۱ را نصیب خود کنند.

اگر فینال دو زنان بین تیم آمریکا با تیم جمهوری چک است، اما فینال دونفره مردان، چهار هماورد از چهار کشور مختلف دارد: زوج فریدریک نیلسن از دانمارک و جاناتان ماری از انگلستان در نیمه‌نهایی کار بزرگی صورت دادند و از سد برادران برایان از آمریکا گذشتند.
آنها در فینال مقابل رابرت لیندست از سوئد و هوریا تچیائو (رومانی) قرار خواهند گرفت.
XS
SM
MD
LG