لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

امارات به انتشار خبر نمایندگی اسرائیل در ابوظبی واکنش نشان داد


امارات متحده عربی اعلام کرد که گشایش دفتر نمایندگی اسرائیل در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در ابوظبی به معنی گشایش دفتر نمایندگی سیاسی اسرائیل در این کشور نیست و روابط امارات با اسرائیل تغییری نکرده است.

روزنامه هاآرتص روز جمعه، ششم آذر، نوشته بود که دفتر نمایندگی اسرائیل در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر که مقر آن در ابوظبی است گشایش می‌یابد و اسرائیل یکی از دیپلمات‌های خود را برای حضور در این دفتر تعیین کرده است.

سازمان یادشده از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است.

هاآرتص در ادامه نوشته بود که دوری گولد، مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه گذشته دیداری محرمانه از ابوظبی داشته است.

یک دیپلمات اسرائیلی که نامش در گزارش هاآرتص نیامده است مدعی شده بود که موافقت امارات با حضور دفتر نمایندگی اسرائیل در سازمان یادشده در ابوظبی سرآغاز گشایش در مناسبات امارات و اسرائیل خواهد بود.

اما، به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم مریم الفلاسی، مدیر بخش اطلاع‌رسانی در وزارت خارجه امارات، روز جمعه اعلام کرد که توافق میان سازمان IRENA با اسرائیل ارتباطی با تغییر سیاست امارات در ارتباط با اسرائیل ندارد.

وزارت خارجه امارات همچنین تاکید کرد که حضور دفتر اسرائیل در ابوظبی تنها در چارچوب سازمان یادشده است.

این در حالی است که ظبق گزارش روزنامه هاآرتص در روز جمعه مخالفت مشترک اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس با برنامه اتمی ایران، که حتی بعد از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق نهایی هم‌چنان ادامه دارد امیرنشین‌ها را به اسرائیل نزدیک کرده است.

اسرائیل از سال ۱۹۹۶ تنها در دوحه، پایتخت قطر، دفتری را با عنوان همکاری‌های بازرگانی برقرار کرد که در پی حمله اسرائیل به غزه در سال ۲۰۰۹ این دفتر نیز بسته شد و قطر در سال ۲۰۱۱ قطع مناسبات خود با اسرائیل را اعلام کرد؛ قطر از آن زمان به گسترش مناسبات با حماس روی آورد.

اما رسانه‌های جهانی هنوز از وجود برخی همکاری‌های غیرعلنی میان اسرائیل و امارات و حتی مناسبات امنیتی خبر می‌دهند، امری که اسرائیل و امارات در برابر آن سکوت اختیار کرده‌اند.

در همین حال اسرائیل در هیچ یک از امیرنشین‌های خلیج فارس دفتر نمایندگی سیاسی ندارد.

امارات در حالی به اسرائیل اجازه حضور در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در ابوظبی را داده که در ژانویه ۲۰۱۰ موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، را متهم کرد که با اعزام ده‌ها عضو خود به دوبی، عبدالرئوف المبحوح، مسئول خریدهای تسلیحاتی حماس، را در هتلی در امارات به قتل رسانده است.

XS
SM
MD
LG