لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

هشدار رئیس جمهور اوکراین به رهبران اپوزیسیون؛ «۲۵ کشته»


میدان استقلال در شهر کی‌یف
میدان استقلال در شهر کی‌یف
یک روز پس از درگیری‌های خونین در کی‌یف که ۲۵ قربانی بر جای گذاشت، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین، به رهبران اپوزیسیون در این کشور هشدار داد که از «تندروها» فاصله بگیرند.

در همین حال رادیو اروپای آزاد از پایتخت اوکراین گزارش می‌دهد که پلیس ضدشورش این کشور روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن، به حمله‌ای تازه علیه مواضع معترضان در خیابان‌های کی‌یف دست زده است.

از سوی دیگر شبکه خبری سی‌ان‌ان از پایتخت اوکراین گزارش می‌دهد که پس از بر جای ماندن ۲۵ قربانی در روز سه‌شنبه، اکنون معترضان برای مقابله با نیروهای پلیس آماده می‌شوند.

این در حالی است که به گزارش سی‌ان‌ان نیروهای پلیس قصد دارند این معترضان را از مرکز شهر کی‌یف بیرون برانند.

به دنبال به بن‌بست رسیدن مذاکرات شبانه، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رهبران اپوزیسیون را مسئول خشونت‌های روز گذشته دانست.

با این حال آقای یانوکوویچ در بیانیه خود اضافه کرده است که هنوز «برای پایان دادن به ناآرامی‌ها دیر نیست».

در طرف مقابل، ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران اپوزیسیون در اوکراین، رئیس جمهور این کشور را متهم کرد که از پذیرش عقب‌نشینی پلیس ضدشورش از برابر معترضان در میدان مرکزی شهر کی‌یف سر باز زده است.

در واکنش به خشونت‌های ناگهانی در مرکز شهر کی‌یف، کاخ سفید سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، معاون باراک اوباما، در تماس با ویکتور یانوکوویچ «صراحتا» نگرانی عمیق خود را از بروز خشونت از سوی هر یک از طرفین ابراز کرده، اما «گفته است که دولت بالاخص مسئولیت محدود کردن خشونت‌ها را دارد».

درگیری‌هایی که روز ۲۹ بهمن چندین کشته بر جای گذاشت، ناگهان پس از آرامشی نسبی و نیز برخی توافقات میان دولت و مخالفان بروز کرده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، این درگیری‌ها در پی پیشنهاد ایجاد تغییراتی در قانون اساسی و بازگشت به مصوبات قانون اساسی اوکراین در سال ۲۰۰۴ اتفاق می‌افتد.
XS
SM
MD
LG