لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

بان گی مون: مهم است که صدای مردم ایران را در انتخابات آینده بشنوید


بان گی مون در کنار علی لاریجانی
بان گی مون در کنار علی لاریجانی
دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه، نهم شهریورماه، در سخنرانی خود در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه ایران به حاکمان جمهوری اسلامی گوشزد کرد که «بسیار مهم» است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده «صدای مردم ایران» را بشنوند.

به گفته بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، در این سخنرانی که متن کامل آن در وب‌سایت سازمان ملل آمده است، او همچنین از مقامات ایران خواستار آزادی رهبران اپوزیسیون، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده است.

به نظر دبیر کل سازمان ملل، تنها در صورت آزادی این زندانیان سیاسی است که شرایط «آزادی بیان و بحث آزاد» در ایران فراهم خواهد شد.

همچنین آن طور که وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش می‌دهد، دبیرکل سازمان ملل در دیدار خود از ایران رسما بر ملاقات با آقای موسوی و محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، تاکید کرده است.

پیشتر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل وعده داده بود که عالی‌ترین مقام این سازمان در سفر به ایران تمام «نگرانی‌های جامعه جهانی» را به مقامات در تهران منتقل خواهد کرد.

به نظر می‌رسد بان گی مون در نخستین دیدار خود از ایران در مقام دبیرکل سازمان ملل فرصت را غنیمت شمرده تا به تمام مسائل داخلی ایران که به‌ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تشدید شده بپردازد و خواستار اقدام عاجل رهبران جمهوری اسلامی شود.

آن طور که در متن سخنرانی آقای بان در وزارت خارجه آمده است، او به زبانی غیرمستقیم و در عین حال روشن بر تمام مسائل انگشت گذاشته و اشاره کرده است که خواسته مردم ایران باید محترم شمرده شود.

او در این سخنرانی ضمن تاکید بر لزوم گوش دادن به صدای مردم در انتخابات سال آینده گفت: «باور دارم که مردم ایران می‌دانند چه جامعه‌ای می‌خواهند بسازند.»

او همچنین خاطرنشان ساخت که «محدود ساختن آزادی بیان و سرکوب فعالیت اجتماعی تنها توسعه کشور را به تاخیر انداخته و تخم بی‌ثباتی خواهد کاشت».

بان گی مون در بخشی دیگر از این سخنرانی تاکید کرده است که ایران باید بر همکاری خود با مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل،‌ «به‌ویژه گزارشگر ویژه» این سازمان، بیفزاید.

رهبران جمهوری اسلامی هنوز به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، که در پی سرکوب‌های پس از انتخابات سال ۸۸ به این مقام منصوب شد اجازه سفر به ایران و دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها را نداده‌اند.

آقای بان در بخشی دیگر از سخنرانی خود با اشاره به زادگاهش، کره جنوبی، گفته است که این کشور در دوره‌ای تحت سلطه «دیکتاتوری نظامی» بوده و در این دوره «بهانه تمام سیاستمداران» تقابل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی با «امنیت ملی» بوده و این که این فعالیت‌ها به سود کشورش نیست.

او در ادامه این اشاره که به نظر می‌رسد اشاره‌ای غیرمستقیم به وضعیت ایران باشد می‌گوید که به نظر او نباید میان این دو یعنی «مسائل و اهداف جامعه مدنی و امنیت ملی» تقابلی باشد.

«اقدام علیه امنیت ملی» در کنار «تشویش اذهان عمومی» و غیره یکی از تکراری‌ترین اتهاماتی است که در سه سال گذشته قضات جمهوری اسلامی با توسل به آن بسیار از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران را به زندان فرستاده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرده است که سازمان ملل و جامعه جهانی «کاملا پشتیبان مردم ایران در مبارزه طولانی‌شان در راه دموکراسی و حقوق بشر» هستند.

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آقای بان پیشتر هم در دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای به تمام این مسائل اشاره کرده، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و بر لزوم احترام به حقوق مدنی مردم ایران تاکید کرده است.

بان گی مون تا جمعه، دهم شهریورماه، که اجلاس کشورهای غیرمتعهد به پایان می‌رسد در ایران به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG