لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

تاکید کری و نتانیاهو بر لزوم ممانعت از اقدامات منفی ایران در منطقه


وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۱۷ شهریورماه، در بیانیه‌ای خبر داد که جان کری و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تماسی تلفنی بر جلوگیری از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه منتشر شد آمده است که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در تعطیلات آخر هفته گذشته در تماسی تلفنی با آقای نتانیاهو بر تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در همین باره توضیح داد که کری و نتانیاهو در این تماس تلفنی بر نیاز به «ادامه ممانعت از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» تاکید کرده‌اند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این باره در روزی منتشر شده است که تعداد سناتورهای دموکرات حامی توافق اتمی جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ به ۴۲ نفر رسید.

این تعداد از حامیان توافق به اندازه‌ای است که باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، دیگر برای تائید نهایی آن نیازی به استفاده از حق وتوی خود ندارد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از همان ابتدا با توافق اتمی شدیدا ابراز مخالفت کرده و بارها آن را «اشتباهی تاریخی» خوانده است.

این مخالفت‌ها فاصله‌ای میان دولت‌های آمریکا و اسرائیل انداخته که چندین سال بود به این شکل خود را نشان نداده بود.

در همین حال به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه، دو مقام عالی‌رتبه آمریکایی و اسرائیلی در گفت‌وگوی خود به دیگر موضوعات منطقه‌ای از جمله «حضور نظامی بالقوه» روسیه در سوریه نیز پرداخته‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه این کشور روز شنبه، ۱۴ شهریورماه، در گفت‌و‌گو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نگرانی خود را از گزارش‌های منتشر شده درباره تحرکات نظامی روسیه در سوریه ابراز کرده است.

XS
SM
MD
LG