لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

تحریم‌های تازه در آمریکا در جهت ضربه زدن به منابع مالی حکومت اسلامی


جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا
جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه، چهارم آذرماه، اعلام کرد که یک بازرگان سوری را که نقش واسطه فروش نفت از گروه حکومت اسلامی به حکومت سوریه را ایفا می‌کند در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

خبرگزاری رویترز هدف از این تحریم‌های تازه را ضربه زدن به منابع مالی گروه حکومت اسلامی یا داعش توصیف کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد که علاوه بر این بازرگان سوری، سه فرد دیگر و شرکت‌های مرتبط با آنها از جمله یک بانک روسی را نیز به دلیل کمک و حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

فردی به نام مدلل خوری نیز که به گفته این وزارتخانه نقش نماینده منافع سوریه و بانک مرکزی آن در روسیه را بر عهده دارد و بانک روسی «بانک اتحاد مالی» از جمله تحریم‌شدگان تازه‌اند.

در واکنش به این اقدام تازه دولت باراک اوباما در آمریکا، خبرگزاری رویترز به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه نوشت که واشینگتن باید از این «بازی‌های ژئوپلتیکی» دست بردارد.

گروه حکومت اسلامی که به عقیده برخی از مقامات در دولت آمریکا «پولدارترین گروه تروریستی در نوع خود» به شمار می‌رود بخش اعظم هزینه خود را از میادین نفتی تامین می‌کند که از حکومت بشار اسد گرفته و از طریق چند شبکه قاچاق به چند مشتری بزرگ از جمله خود بشار اسد می‌فروشد.

جرج حسوانی، بازرگان سوری، که به همراه شرکت مهندسی و ساختمانی‌اش هدف تحریم‌های تازه قرار گرفته و اتباع آمریکا از معامله و ارتباط با او منع شده‌اند به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا نقش واسطه را میان داعش و بشار اسد ایفا کرده و راه رساندن نفت به این حکومت را هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای حسوانی وقتی در بهار گذشته به همین اتهام در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته تمام اتهامات علیه خود را انکار و اعلام کرده است که این اتحادیه هیچ مدرکی در این زمینه علیه او ندارد.

بر اساس تخمین مقامات دفاعی در آمریکا، گروه حکومت اسلامی تا ماه اکتبر گذشته یعنی یک ماه پیش ۴۷ میلیون دلار از فروش نفت درآمد داشته، اما در این یک ماه پس از تشدید حملات هوایی آمریکا علیه کاروان‌های حمل سوخت این گروه، ۳۰ درصد از این درآمد کاسته شده است.

XS
SM
MD
LG