لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

تهیه سوخت کشتی‌های آمریکایی از «آب شور دریا»


نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که موفق به حل معمای سده‌های دور دانشمندان شده و به فنوری «استفاده از آب دریا به عنوان سوخت» دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صاحب‌نظران این دستاورد را «برگ برنده‌ای» برای دولت آمریکا توصیف کرده‌اند، چرا که بدین ترتیب زنجیره سوخت‌رسانی به میزان چشمگیری کوتاه خواهد شده و یکی از نقاط ضعف بزرگ نیروهای مسلح در سوخت‌رسانی به ماشین‌آلات و ادوات جنگی حل خواهد شد.

ایالات متحده ناوگانی متشکل از ۱۵ نفتکش نظامی در اختیار دارد و در میان ادوات ارتش این کشور تنها ناوهای هواپیمابر و تعدادی زیردریایی مجهز به پیشرانه هسته‌ای هستند.

در تمامی دیگر انواع شناورهای جنگی عملیات سوخت‌گیری می‌بایست به صورت منظم برای چند ساعت در طول روز اجرا شود، به این ترتیب که شناور به موازات نفتکش حرکت کرده و سوخت‌گیری می‌کند. چنین عملیاتی در موقعیت‌های حساس جنگی، و به‌ویژه در شرایط بد جوی، بسیار دشوار و پیچیده است.

بر این اساس، هدف نهایی طرح استفاده از آب شور دریا به عنوان سوخت «رفع وابستگی به نفت» تعیین شده، گامی که در عین حال بدان معناست که نیروی دریایی در آینده فارغ از نوسان‌های بازار جهانی نفت به وظایف محوله خواهد پرداخت.

در همین باره دریاسالار فیلیپ کالوم اظهار داشت: «این دستاورد نقطه عطف بزرگی برای ما به شمار می‌رود، ما در زمانه چالش‌برانگیزی به سر می‌بریم و باید با نوآوری روش‌های جدیدی را برای دستیابی به انرژی پیدا کنیم.»

این فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده در ادامه افزود: «امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که فرضیات قدیمی برجای مانده از شش دهه دسترسی به مقادیر نامحدود سوخت ارزان‌قیمت را کنار بگذاریم. باید یادمان باشد که تاکنون طوری با انرژی برخورد کردیم که گویی مثل هوا که همیشه هست [سوخت‌های سنگواره‌ای هم همیشه خواهند بود] و نباید زیاد نگرانش بود. اما واقعیت چیز دیگری است و باید نگران اوضاع انرژی باشیم.»

در پاسخ به همین دغدغه بود که دانشمندان آمریکایی موفق شدند از آب شور دریا گاز دی اکسید کربن و هیدروژن تولید کنند.

در این روش با استفاده از یک مُبدل کاتالیستی گازهای به دست آمده با بهره‌گیری از فرایند تبدیل گاز به مایع به سوخت قابل استفاده تبدیل می‌شوند. پژوهشگران امیدوارند سوخت جدید نه فقط برای حرکت کشتی‌ها، بلکه در به حرکت درآوردن موتور هواپیماها نیز استفاده شود.

در نهایت با اجرایی شدن این طرح، سوخت‌رسانی در آینده دیگر از طریق نفتکش‌ها انجام نخواهد شد و کشتی‌ها خواهند توانست بدون نیاز به کمک، به صورت مستقل در حین انجام مأموریت سوخت مورد نیاز خود را از آب شور دریا تأمین کنند.

پیش‌بینی می‌شود که تهیه سوخت جت با استفاده از این فناوری در حدود «سه تا شش دلار در هر گالن (حدود ۳٫۷۸ لیتر)» هزینه داشته باشد.

در همین حال کارشناسان مرکز پژوهش‌های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند که موفق شده‌اند یک هواپیمای کوچک آزمایشی را با استفاده از سوخت تهیه شده از آب دریا به پرواز درآورند.

دکتر هتر ویلاور، شیمیدان و پژوهشگر، حدود یک دهه است که بر روی این فناوری کار کرده است.

این شیمیدان نیروی دریایی آمریکا گفت: «برای اولین بار است که توانسته‌ایم فناوری‌ای را ارائه دهیم که دی اکسید کربن و هیدروژن را به طور همزمان از آب شور دریا تولید می‌کند، این دستاورد پیشرفت بسیاری بزرگی است.»

به گفته ویلاور، سوخت جدید «از لحاظ ظاهر و بو چندان متفاوت از سوخت‌های موجود نیست».

دریاسالار کالوم هم از زاویه دیگری استفاده از فناوری جدید را به سود نیروی دریایی می‌داند.

این فرمانده ارشد نیروی دریایی در ادامه توضیحات خود گفت: «اگر نخواهید تک‌تک کشتی‌ها و هواپیماها را مجدد طراحی کنید و موتورهای آنها را تعویض کنید، نیاز به سوختی خواهید داشت که ما در اصطلاح به آن سوخت‌های جایگزین فوری می‌گوییم. این نوع سوخت از جهت ظاهر و بو مشابه انواع فراورده‌های سوخت نفتی امروز است.»

آن طور که دانشمندان می‌گویند به ظاهر تنها «یک مشکل» در استفاده از آب دریا برای تهیه سوخت وجود دارد، چرا که «دست‌کم تا یک دهه دیگر کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده نخواهند توانست سوخت خود را به صورت مستقل از آب دریا تهیه کنند».
XS
SM
MD
LG