لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

«هنر حاشیه» در دوسالانه پنجاه و پنجم ونیز


بخشی از چیدمان «ترکیب رنگ‌ها»
بخشی از چیدمان «ترکیب رنگ‌ها»
امسال جوانی به نام «ماسیمیلیانو جیونی» به عنوان مسئول برگزاری دوسالانه ونیز، قدیمی‌ترین نمایشگاه هنر معاصر جهان، معرفی شده است.

وی که به جوان‌ترین سرپرست این دوسالانه در تاریخ معروف شده، همان کسی است که برای جشنواره هنری یادشده در شهر شناور و دیدنی ونیز عنوان «کاخ دانشنامه‌ای» را برگزیده و می‌گوید که جشنواره امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دوسالانه پنجاه و پنجم ونیز پنجمین تجربه جیونی از این جشنواره و نخستین باری است که آن مسئولیت برگزاری آن را برعهده دارد.

صحنه‌ای بیانگر بازداشت هنرمند چینی، آی وی‌وی
صحنه‌ای بیانگر بازداشت هنرمند چینی، آی وی‌وی

تجربه زندگی در نقاط مختلف جهان و سال‌ها زندگی در نیویورک به این منتقد هنری جوان ۳۹ ساله ایتالیایی کمک کرده که در چینش اجزای قدیمی‌ترین نمایشگاه هنر معاصر جهان رویکردی متمایز را دنبال کند: «می‌خواستم هنرمندان خودآموخته و حرفه‌ای، سرشناس و گمنام را - به عنوان افرادی که هر یک ما را با دیدگاهی متفاوت آشنا می کنند،- در اینجا گرد آورم.»

این ایتالیایی ۳۹ ساله در عین حال تأکید می کند که «من سخنگوی نسل خود نیستم.... [اما] اگر جوانی را مترادف با نوآوری بدانیم، همین برای من مایه خوشحالی است. اگر فقط به اساتید و حرفه‌ای‌های این عرصه بچسبید، هنر را در حد سرگرمی بصری تعریف کرده‌اید، [در حالی که] من مایل بودم به هنر به عنوان مسئله مرگ و زندگی نگاه کنم.»

چیدمانی اثر جرمی دلر
چیدمانی اثر جرمی دلر

در راستای همین اندیشه است که دوسالانه ونیز به میدانی برای ارائه آثار حاشیه‌نشینان هنری بدل شده، کسانی که بدون هرگونه آموزش رسمی، زندگی خود را در گمنامی به سر برده‌اند: «خیلی از این هنرمندان ناآشنا، کل زندگی خود را وقف یک پروژه کرده‌اند که هیچ کس حتی درباره‌اش چیزی هم نشنیده است.»

«ماسیمیلیانو جیونی» برای جشنواره امسال عنوان «کاخ دانشنامه‌ای» را برگزیده است، که برگرفته از پیشنهاد مارینو آئوریتی، هنرمندی ایتالیایی-آمریکایی است که در سال ۱۹۵۵ طرحی را برای ساخت موزه‌ای وسیع در ۱۶ قطعه در واشینگتن ارائه داده بود.

بر اساس آن طرح که هیچ گاه به مرحله اجرا درنیامد، کل دانش بشری در فضای این موزه بزرگ در برابر چشمان بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آمد.

چیدمان با عنوان سه نقطه اثر سرا سه
چیدمان با عنوان سه نقطه اثر سرا سه

پیشنهاد این موزه که اکنون در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده بایگانی شده، از دید جیونی، نمونه‌ای است از کار چنین «نخبگان بی‌نام» و «غیرحرفه‌ای» که قرار است در دوسالانه ونیز توجه‌ها به سوی آنها جلب شود.

در دوسالانه ونیز ۲۰۱۳ از جمله آثاری از ۱۵۸ هنرمند به نمایش درخواهد آمد که «نه ۱۰۰ هنرمند برتر هستند، نه هنرمندان برجسته،‌ و نه ۱۰ هنرمند برتر، [بلکه این کار] معرفی آنهاست.»

دوسالانه ونیز تا ۲۴ نوامبر سال جاری، سوم آذرماه، ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG