لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

بیکاری در جهان در سال ۲۰۱۳ افزایش می‌یابد


بر اساس گزارش «سازمان بین‌المللی کار» که در هفته جاری انتشار یافت در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۹۷ میلیون نفر در سراسر جهان بیکار بوده و در این میان درصد بیکاری در نسل جوان به‌شدت افزایش یافته است. طبق این گزارش رقم بیکاری در سال ۲۰۱۳ افزایش خواهد یافت.

سازمان بین‌المللی کار که یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است در گزارش خود یادآوری می‌کند که آینده فرصت‌های شغلی همچنان تیره و تار خواهد بود و طی سال ۲۰۱۳ حداقل پنج میلیون نفر دیگر به صف بیکاران خواهند پیوست که این اتفاق رقم کل بیکاران را در سراسر جهان به ۲۰۲ میلیون نفر خواهد رساند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از این گزارش می‌نویسد که حدود ۴۰ درصد از بیکاران در سال ۲۰۱۲ را جوانان تشکیل می‌دادند.

در سال‌های اخیر همزمان با تشدید بحران اقتصادی در سراسر جهان بخش عمده‌ای از جوانان هیچ گاه نمی‌توانند وارد بازار کار شوند و چندین سال بیکاری در آغاز سن اشتغال و کاریابی می‌تواند تاثیر زیان‌باری بر آینده شغلی و حرفه‌ای آنها داشته باشد.

طبق گزارش «سازمان بین‌المللی کار» ممکن است در سال‌های آینده فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد شود، ولی بخش اعظم بیکاران امروزی آموزش و تخصص لازم برای اشتغال در این زمینه‌ها را نخواهند داشت. دولت‌ها باید با ارائه برنامه‌های آموزشی بیکاران و به‌خصوص نسل جوان بیکار را برای فرصت‌های شغلی آینده آماده کنند.

در حال حاضر رقم بیکاری جوانان در کشورهای اروپایی حداقل دو برابر حد متوسط رقم بیکاری است. ولی طبق پیش‌بینی‌های سازمان بین‌المللی کار درصد بیکاری جوانان طی سال‌های آینده در کشورهای در حال رشد مثل اروپای شرقی، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه نیز به‌شدت افزایش خواهد یافت.

تنها بخشی از جهان که رقم بیکاری در آن بسیار پایین است کشورهای موفق آمریکای جنوبی هستند که در سال‌های اخیر اقتصاد آنها با شتاب در حال رشد بوده و از بحران اقتصادی جهانی در امان مانده‌اند.

در خاورمیانه در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ رقم بیکاری رو به کاهش بود، ولی در سال‌های اخیر این آمار بار دیگر با شتاب رو به افزایش است. فقط در کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز این منطقه رقم بیکاری تحت کنترل است.

در کشورهای مرکزی و جنوب قاره آفریقا حدود ۷۷ درصد از شاغلین در مشاغلی سرگرم کار هستند که اصطلاحا «شغل آسیب‌پذیر» یا موقتی محسوب می‌شوند.

در بخشی از گزارش «سازمان بین‌المللی کار» توصیه شده است که حکومت‌ها و رهبران سیاسی باید سیاست‌های درازمدت، پایدار و همه‌جانبه‌ای را اتخاذ کنند تا از این طریق از بی‌ثباتی و بحران اقتصادی کاسته شده و زمینه برای ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم شود.
XS
SM
MD
LG