لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

ارغوان رضایی و توماس بردیچ: خداحافظی با رولان گاروس


ارغوان رضایی
ارغوان رضایی
رقابت‌های تنیس آزاد فرانسه موسوم به رولان گاروس که یکی از چهار گرنداسلم سال و معتبرترین مسابقات خاک رس در جهان است، با برتری ستاره‌های زن و مرد این رشته ورزشی در حال پیگیری است.

نوواک جوکوویچ، رافائل نادال، راجر فدرر، دیوید فرر، سرینا ویلیامز، ماریا شاراپووا و ویکتوریا آزارنکا از جمله نخبگان دنیای تنیس هستند که در دوره‌های نخست، رقبای خود را از پیش رو برداشته‌اند.

پارسال رافائل نادال با برتری ۳-۱ مقابل نوواک جوکوویچ در فینال موفق شد برای هفتمین بار بر جام قهرمانی این رقابت‌ها بوسه بزند. ماریا شاراپووا از روسیه نیز با پیروزی بر سارا ارانی از ایتالیا جام قهرمانی زنان را نصیب خود کرد.

در دور نخست مسابقات امسال، ارغوان رضایی تنیس‌باز ایرانی‌الاصل فرانسه با رتبه ۱۸۴ جهان نمایش خوبی مقابل پترا که‌ویتووا از جمهوری چک ارائه کرد و توانست یک ست از فاتح ویمبلدون ۲۰۱۱ بگیرد، اما سرانجام نتیجه را به رقیب سرشناسی که خودش مدعی قهرمانی در این مسابقات است واگذار کرد.

رضایی ۲۶ ساله تاکنون ۹ دوره در رولان گاروس بازی کرده و بهترین نتیجه‌اش صعود به مرحله چهارم در سال ۲۰۰۹ است. او در مسابقات امسال با کارت ویژه حضور یافته بود.

کارولینه ووزنیاکی از دانمارک (شماره یک سابق) در دور دوم مغلوب بویانا یووانوفسکی از صربستان شد تا از دور مسابقات کنار برود. او پارسال هم به کایا کانه‌پی از استونی باخت.

حذف زودهنگام بخت شماره پنج مردان در همان دور نخست از حوادث مهم بازی‌ها بود. توماس بردیچ از جمهوری چک مغلوب گائل مونفیلس از فرانسه شد که با کارت ویژه در مسابقات شرکت کرده بود. این در حالی است که بسیاری منتظر برخورد بردیچ و فدرر در مرحله نیمه نهایی بودند.

خوان موناکو از آرژانتین نیز دیگر بازنده بزرگ دور اول بود؛ او در پنج ست به دانیل خیمنو تراور از اسپانیا باخت. در تورنمنت تلخ آرژانتینی‌ها، مارتین آلوند، لئوناردو مایر و کارلوس برلاک نیز در همان دور نخست باختند و حذف شدند. گیدو پلا هم گرچه بازی اول خود را برده اما دور دوم باید با جوکوویچ رقابت کند!

در جمع بزرگان اما راجر فدرر دو گام پر صلابت برداشت. ابتدا پابلو کارنو بوستا از اسپانیا و سپس سومدیو دیوارمان از هندوستان را ۳-۰ از پیش رو برداشت. در دور سوم او با رقیب سمجی به نام جولیان بنتو از کشور میزبان روبه‌رو خواهد شد که تاکنون چهار بار به فدرر باخته اما دو بار هم او را برده است. آخرین بازی را نیز بنتو همین امسال در روتردام از فدرر برد.

رافائل نادال که قبل از فینال باید با نوواک جوکوویچ رویارو شود، در گام اول دانیل براندز آلمانی را شکست داد. جوکوویچ هم از سد دیوید گوفین بلژیکی گذشت.

در مسابقات زنان، سرینا ویلیامز که بخت شماره یک مسابقات است پیروزمندانه راهی دور سوم شده. اگنسکا رادونسکا از لهستان که بخت شماره چهار است هم پا به دور سوم گذاشته. ویکتوریا آزارنکا که اولین گرنداسلم امسال را در ملبورن برده، در گام نخست به راحتی از سد النا وسنینا (روسیه) گذشت.

تنیس آزاد فرانسه نخستین بار در سال ۱۸۹۱ و با حضور بازیکنان فرانسوی برگزار شد و تا سال ۱۹۲۴ نیز فقط ورزشکاران کشور میزبان در این مسابقات حضور می‌یافتند.

این مسابقات که مهم‌ترین تورنمنت تنیس بر روی خاک رس در جهان است، روی سه زمین اصلی فیلیپ شاتریه، سوزان لانگلن و زمین شماره یک برگزار می‌شود. فیلیپ شاتریه رئیس سابق فدراسیون تنیس فرانسه است و مؤثرترین فرد در بازگشت تنیس به بازی‌های المپیک در سال ۱۹۸۸. سوزان لانگلن از اسطوره‌های تنیس است که ۳۱ عنوان گرند اسلم دارد.

در مسابقات امسال اندی ماری مرد شماره دو تنیس دنیا در حالی به خاطر مصدومیت از حضور در مسابقات باز ماند که از سال ۲۰۰۷ تاکنون در تمام گرند اسلم‌ها بازی کرده. البته او در تورنمنت‌های خاک رس چندان موفق نبوده و در فصل جاری روی این زمین‌ها به قهرمانی نرسیده. غیر از ماری، خوان مارتین دل پوترو از آرژانتین هم از حضور در این مسابقات انصراف داد.

از نکات جالب مسابقات، حضور کیمیکو داته‌کروم ژاپنی بود. بانوی تمام‌نشدنی سطح اول تنیس جهان که ۴۲ ساله است. در همین مسابقات، دونا وکیچ ۱۶ ساله از کرواسی هم بازی کرد که اگر سن او را ضربدر دو کنیم، باز هم ده سال کمتر از سن تنیس‌باز پا به سن گذاشته ژاپنی خواهد شد!

داته‌کروم در همان دور نخست به سامانتا استوسور استرالیایی باخت و وکیچ هم مغلوب دینا فیزن‌مایر از آلمان شد.
XS
SM
MD
LG