لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

حملات هوایی «تلافی‌جویانه» امارات به مواضع حوثی‌ها در یمن


یک روز پس از مرگ ده‌ها سرباز اماراتی در یمن به دست نیروهای شیعه حوثی، امارات در اقدامی «تلافی‌جویانه» روز شنبه به مواضع حوثی‌ها در کشور یمن حمله هوایی کرده و به آنها «خساراتی سنگین» وارد کرد.

روز جمعه، ۱۳ شهریورماه، ۵۰ سرباز اماراتی و بحرینی در درگیری با نیروهای شبه نظامی شیعه حوثی در یمن کشته شدند، و خبرگزاری‌ها این رخداد را «مرگبارترین» حادثه برای نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی تاکنون نام نهادند.

در همین روز انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، در حساب توییتر خود نوشت که ۲۲ سرباز اماراتی بر اثر اصابت یک موشک و انفجار یک انبار مهمات در استان مارب در یمن کشته شده‌اند. با این حال خبرگزاری رسمی امارات اعلام کرد که آمار تلفات سربازان این کشور افزایش یافته و به ۴۵ نفر رسیده است.

در همان زمان خبرگزاری بحرین نیز خبر داد که پنج سرباز این کشور به هنگام دفاع از مرزهای عربستان سعودی کشته شده‌اند.

جدا از این تلفات، ده سرباز عربستان سعودی نیز در حمله استان مارب جان خود را از دست داده بودند.

در پی این رخداد، شنبه شب خبرگزاری رویترز به نقل از منابع و رسانه‌های محلی اعلام کرد که به تلافی این حمله حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، جنگنده‌های امارات روز شنبه مواضع این نیروهای شیعه را مورد حمله قرار داده‌اند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع بیمارستانی در صنعا، پایتخت یمن،‌ از مرگ حدود ۲۴ غیرنظامی در اثر این حملات هوایی خبر داده است.

گزارش‌ها حاکی است که از زمان آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در ماه مارس گذشته به مواضع شبه نظامیان حوثی در یمن دست‌کم چهار هزار و ۵۰۰ نفر از مردم این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال تلاش‌های مقام‌های بین‌المللی برای ایجاد آتش‌بس پایدار و مذاکرات برای پایان دادن به بحران یمن تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

شورشیان یمنی سال گذشته قدرت را در دست گرفته، پارلمان را منحل کرده و یک شورای ریاست ‌جمهوری تشکیل دادند که با کنار گذاشته شدن عبد ربه منصور هادی، رئیس ‌جمهوری یمن، همراه بود.

XS
SM
MD
LG