لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس دوهفته‌ای در یمن شد


بان گی مون (راست) در گفت‌وگو با وزیر خارجه یمن (چپ)
بان گی مون (راست) در گفت‌وگو با وزیر خارجه یمن (چپ)

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در شهر ژنو و در آغاز مذاکرات سیاسی مربوط به یمن خواستار آتش‌بسی دو هفته‌ای در این کشور در آغاز ماه رمضان شد. به گفته او،‌ طرف حوثی روز دوشنبه قرار است به این شهر وارد شود.

نشست «مشورتی اولیه» ژنو درباره بحران یمن روز دوشنبه، ۲۵ خردادماه، با حضور طرف‌های درگیر در یمن، دولت در تبعید این کشور و از سوی دیگر شورشیان حوثی برگزار می‌شود.

این نشست در حالی آغاز می‌شود که نمایندگان طرف‌ها حتی حاضر به آغاز گفت‌وگو در اتاقی مشترک نشده‌اند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه آغاز این نشست سیاسی و مذاکره در ژنو سوئیس را اعلام کرده و در همان آغاز خواستار آتش‌بس بشردوستانه دوهفته‌ای در یمن در آغاز ماه رمضان شد.

آقای بان همچنین خواستار آتش‌بس محلی و خروج و عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از شهرها در یمن شد.

یمن ماه‌هاست که صحنه درگیری‌های زمینی میان شورشیان حوثی و متحدان آنها از یک سو و مخالفان آنهاست که عمدتا هوادار عبدربه منصور هادی، رئیس‌ جمهور در تبعید این کشور، هستند.

از سوی دیگر شورشیان هدف حملات هوایی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

بحران یمن نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ در منطقه را بیشتر کرده و در عین حال بار دیگر بر روابط پرفراز و نشیب ریاض و تهران سایه افکنده است.

سفر مقام ایرانی به جده برای شرکت در نشست یمن

اما همزمان با آغاز نشست یمن در ژنو سوئیس، رسانه‌ها در ایران از سفر مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه ایران به عربستان سعودی برای شرکت در اجلاسی درباره یمن خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز دوشنبه، ۲۵ خردادماه، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در همین روز عازم شهر جده در عربستان سعودی شده است.

این خبرگزاری هدف از سفر معاون محمدجواد ظریف را «شرکت در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد یمن» عنوان کرده است.

آن طور که خبرگزاری مهر خبر داده است،‌ نشست سازمان همکاری‌های اسلامی درباره بحران یمن در شهر جده «فوق‌العاده» و یک‌روزه است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزارت خارجه ایران،‌ پیشتر در روز جمعه گذشته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، بر لزوم اجرای طرح ظریف برای حل بحران یمن تاکید کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، یک طرح صلح چهارمرحله‌ای را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرد.

طرح آقای ظریف شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها می‌شود.

XS
SM
MD
LG