لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

برخورد داریوش و فرید زلاند در مدار«صفر» درجه


اسکرین شات از طرح آلبوم«صفر» از صفحه فیس بوک داریوش
اسکرین شات از طرح آلبوم«صفر» از صفحه فیس بوک داریوش

رادیو فردا هر از چندگاه نگاهی دارد به آنچه در شبکه های اجتماعی می گذرد. مخاطبان رادیو فردا هم می توانند از این فرصت استفاده کنند و موضوع های جذابی را که در شبکه های اجتماعی رصد می کنند برای رادیو فردا به نشانی اینترنتی info@radiofarda.com ارسال کنند.

سرانجام آلبوم بحث برانگیز «صفر» آخرین کار داریوش با کلام اردلان سرفراز و آهنگسازی فرید زلاند منتشر شد، آلبومی که منتشر نشدن آن و تاخیر در انتشارش از دو دهه پیش به این سو همواره محل سئوال، پرسشگران بوده است.

اکنون داریوش با نوشتن نامه ای خطاب به مخاطبان آثار خود از انتشار داوطلبانه این آلبوم خبر داده تا به تعبیر او«این دمل پر از چرک ۲۰ ساله» ترکانده شود.

آقای داریوش از شنوندگان آثارش خواسته تا این کارها را در «بخش مورد رضایتی از کارنامه کاری و هنری» او به شمار نیاورند.

بیست و دوم مردادماه، فرید زلاند آهنگساز برجسته ای که سابقه همکاری درخشانی با داریوش دارد در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نسبت به انتشار کار تازه این هنرمند به نام «نیاز» اعتراض کرد.

آقای زلاند، انتشار این تک آهنگ از مجموعه «صفر» را حرکتی «پنهانی» بی آنکه مورد تایید او به عنوان آهنگساز باشد، عنوان کرد.

فرید زلاند در نوشته خود از آنچه تنظیم و اجرای بد ترانه «نیاز» نامیده، گلایه کرده و از برخورد قانونی با خواننده سرشناس موسیقی پاپ ایران خبر داده بود.

آهنگساز ترانه «نیاز» تنظیم علی الهی را «تنظیمی قدیمی و رنگ و رو رفته» توصیف کرده و گفته است که این آهنگ را «موسیقی خود نمی داند».

داریوش همزمان با انتشار این آلبوم توضیحات مفصلی را درباره روند تولید آن در فضای مجازی قرار داده است.

او می نویسد که آهنگساز در جریان تنظیم مجدد کار توسط علی الهی بوده است و حتی پیشتر خبر آن را در صفحه های رسمی خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بود.

آلبوم«صفر» که پس از سال ها رکود و رخوت در موسیقی پاپ ایرانی حاصل تلاش طلایه داران این عرصه بود در شرایطی به بازار عرضه شده است که به ظاهر حاشیه های آن متن آلبوم را کم رنگ و بی رمق کرده است.

فرید زلاند نیز پیش از این در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرده بود که در صورت انتشار ویدیوی ترانه «نیاز» ضمن انتشار تنظیم اولیه آهنگ به صورت عمومی اعتراض خواهد کرد.

در شرایطی که فرید زلاند می گوید تلاش کرده تا آلبوم «صفر» را آنگونه «که لایق مخاطب است» منتشر کند، داریوش در نامه خود می نویسد که فرید زلاند در این آلبوم از «تنظیم های بلاتکلیف ،کامپیوتری و بدون ساز زنده و میکس و مسترینگ های شتابزده» استفاده کرده که «مورد رضایت» خواننده نبوده است.

آهنگساز ترانه های خاطره انگیزی چون «شقایق» و «نازنین» در نوشتار کوتاه خود داریوش را به آنچه تکرار «رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه ای» خوانده متهم کرده و او را به برخورد قانونی تهدید کرده است.

داریوش در جواب خود به همکار قدیمی اش ضمن استقبال از پیگیری قانونی این مساله، آن را «فرصتی» برای «مطرح» کردن و «پیگیری موارد بیشتری از تخلفات» آقای زلاند دانسته است.

اگر چه فرید زلاند در نوشتار فیسبوکی خود به صورت سربسته مسایل را باقی گذاشته، اما در برابر، داریوش در جای جای جوابیه خود با مثال آوردن از دیگر هنرمندانی که با آقای زلاند کار کرده اند او را به «رفتارهای نامناسب و غیرحرفه ای» متهم کرده است.

داریوش در نامه خود مهمترین دلیل تاخیر در انتشار این آلبوم را مساله تنظیم قطعه ها عنوان کرده و تنظیم های سال های اخیر آقای زلاند را بدون «پشتوانه همکاری و نظر و تنظیم بزرگانی چون واروژان، آندرانیک و منوچهرچشم آذر» فاقد «قدرت و دقت» گذشته ارزیابی کرده است.

صفحه رسمی فریدزلاند در فیسبوک
صفحه رسمی فریدزلاند در فیسبوک

آلبوم «صفر» هشت قطعه دارد که هفت قطعه آن سروده اردلان سرفراز است و کلام قطعه «نترسون» را ایرج جنتی عطایی سروده که این قطعه در هنگامه اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خورشیدی منتشر شد.

فرید زلاند در فیس بوک خود اعلام کرده که آلبوم صفر را «به صورت کامل و تنظیم شده در حضور وکیل» در اختیار داریوش قرار داده است. داریوش نیز با تاکید بر اینکه، آلبوم فوق را «دقیقا همانطور که آقای زلاند برای انتشار کامل و نهایی به او تحویل داده به صورت رسمی منتشر می کند» توضیحاتی را در خصوص برخی از قطعه های آلبوم ارایه کرده است.

داریوش در این میان به قطعه های «رسیدن (سردرگمی ها)» و «با اینکه ازم دوری» اشاره کرده که بر خلاف گفته های آقای زلاند مبنی بر ارایه کامل آلبوم در حضور وکیل، این دو قطعه هیچ گاه با صدای او ضبط نشده است او سپس از آهنگساز این آثار خواسته تا برای تایید گفته هایش این دو قطعه را با صدای او منتشر کند.

آلبوم«صفر» که پس از سال ها رکود و رخوت در موسیقی پاپ ایرانی حاصل تلاش طلایه داران این عرصه بود در شرایطی به بازار عرضه شده است که به ظاهر حاشیه های آن متن آلبوم را کم رنگ و بی رمق کرده است.

XS
SM
MD
LG