لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

تداوم کاهش شتاب نرخ تورم؛ مرکز آمار: ۱۳.۶ درصد، بانک‌مرکزی: ۱۴.۸ درصد


نمایی از بازار تهران
نمایی از بازار تهران

مرکز آمار ایران و بانک‌مرکزی در روزهای اخیر گزارش‌های خود از تغییرات شاخص تورم در مهرماه ۹۴ را منتشر کرده‌اند که بر اساس این گزارش ها روند کاهش نرخ تورم، ادامه یافته است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص بهای کالاهاو خدمات مصرفی خانوارهای شهری در مهرماه امسال، متوسط نرخ تورم در سال منتهی به مهرماه ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه پارسال، به ۱۳.۳درصد رسیده است که در مقایسه با متوسط نرخ تورم در شهریورماه امسال با کاهش سه دهم واحد/درصدی روبه‌رو شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۹۴، ۱۳.۶ درصد ارزیابی شده بود.

اما در گزارش بانک‌مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه امسال، متوسط نرخ تورم در ماه مورد گزارش به ۱۴.۸ درصد بالغ شد که در مقایسه با متوسط نرخ تورم شهریورماه ۹۴، با سه دهم واحد/درصد کاهش روبه‌رو شد.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه سال ۹۴، براساس گزارش بانک‌مرکزی، ۱۵.۱ درصد اعلام شده بود.

بر اساس نتایج این دو گزارش، روایت مرکز آمار ایران و بانک‌مرکزی از متوسط نرخ تورم در کاهش این نرخ مشترک است.

هر دو مرجع اعلام آمار در ایران، در گزارش‌های خود از تورم مهرماه امسال، بر کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه نیز تاکید داشتند.

بر اساس نتایج گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه ۹۴، به ۱۰.۹ درصد رسید که نسبت به نرخ تورم نقطه به نقطه شهریورماه، کاهش هفت دهم واحد/درصدی را تجربه کرد.

نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ۹۴، در گزارش مرکز آمار ایران، ۱۱.۶ درصد گزارش شده‌بود.

بانک‌مرکزی ایران نیز نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه را که مقایسه نرخ تورم در ماه مورد گزارش در مقایسه با نرخ تورم در ماه مشابه پارسال است، ۱۰.۸ درصد اعلام کرد.

نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال، ۱۱.۷ درصد گزارش شده‌بود.

کاهش نرخ تورم ماهانه نیز در نخستین ماه پاییز امسال در هر دو روایت مرکز آمار ایران و بانک‌مرکزی، تایید شده است.

نرخ تورم ماهانه مهرماه به روایت مرکز آمار ایران، هشت دهم درصد بود، این نرخ در ماه شهریور، ۹ دهم درصد بود که از کاهش یک دهم درصدی نرخ تورم ماهانه خبر می إهد.

نرخ تور ماهانه مهرماه در گزارش بانک‌مرکزی، شش دهم درصد اعلام شده است که نسبت به نرخ تورم ماهانه شهریور ۹۴، بدون تغییر ثابت باقی مانده‌است.

براساس گزارش بانک‌مرکزی، روند کاهش نرخ تورم که در ماه‌های اخیر تداوم داشته است، در مهرماه سال جاری استمرار یافته است. از سویی دیگر، نزدیک شدن نرخ تورم نقطه به نقطه به تک رقمی شدن این امیدواری را به همراه داشته است که در ماههای آتی همچنان روند کاهش شتاب نرخ تورم ادامه یابد.

وعده تدوام کاهش نرخ تورم، وعده‌ای است که رئیس دولت و وزیر اقتصاد بر آن تاکید دارند.

در مقابل، برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی با اشاره به اتخاذ سیاست‌های انبساطی دولت که در بسته سیاستی جدید ضد رکود بر آنها تاکید شده است، معتقدند که اجرای این سیاست‌ها، می ٱواند روند کاهش نرخ تورم را متوقف کرده و حتی به افزایش دوباره تورم بینجامد.

دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن در میانه سال ۹۲، توانست نرخ تورم را از بالای ۴۰ درصد به کمتر از ۱۵ درصد برساند، دولت کاهش نرخ تورم را حاصل انضباط مالی و پولی، کنترل رشد پایه پولی و سیاست‌های خود می داند، اما منتقدان بر این باورند که بخشی از کاهش نرخ تورم، حاصل رکود فراگیر بر اقتصاد ایران می‌دانند.

XS
SM
MD
LG