لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

اعتراض افغانستان به طرح مین گذاری مرزی پاکستان


نیروهای انتظامی افغانستان در تلاشند تا خود امنیت جنوب این کشور را تامین کنند.
نیروهای انتظامی افغانستان در تلاشند تا خود امنیت جنوب این کشور را تامین کنند.
دولت افغانستان يک بار ديگر، به مين گذاری و حصار کشی در مرز مشترک افغانستان – پاکستان اعتراض کرد و سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اين عمل پاکستان را محکوم کرده است.

اخيرا مقامات وزارت خارجه پاکستان اعلام کردند، اين کشور در نظر دارد نقاط مشخص مرزی خود با افغانستان را حصار کشی يا مين گذاری کند.

رياض محمد خان، يک مقام وزارت خارجه پاکستان گفت که اين اقدام به خاطر جلوگيری از گذر شورشيان از مرز مشترک دو کشور انجام می شود.

آقای خان گفت که ارتش پاکستان در حالی نشانه گذاری نقاط مشخص برای حصار کشی است، اما سلطان احمد بهين در حالی که اين اقدام پاکستان را «جدايی ملت ها و خانواده های دو سوی مرز» مشترک دو کشور می خواند گفت که حصار کشی به امنيت افغانستان و جلوگيری از گذر شورشيان کمک نخواهد کرد.

او در عين حال تصريح کرد که بايد منابع به وجود آورنده تروريسم از بين برده شود. پاکستان پيش از اين نيز ، چنين طرحی را برای امنيت افغانستان پيشنهاد کرده بود، اما مقامات افغان همواره طرح مين گذاری مرز مشترک دو کشور را که بيش از ۲۳۰۰ کيلومتر طول دارد و به مرز ديورند معروف است، رد کرده اند.

تنش ها بين اسلام آباد و کابل يک بار ديگر در حالی بالا می گيرد که قرار است برای بازگشت امنيت در افغانستان، «شورای امنيت منطقه ای» تشکيل شود. در روزهای گذشته ، مقامات افغان از واکنش سرد پاکستان نسبت به برگزاری اين شورا ابراز نگرانی کرده بودند.
XS
SM
MD
LG