لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

کشف تازه پلیس درباره قتل جاسوس سابق روسیه


یکی از محل هایی که به رادیو اکتیو آلوده است، يک شرکت بررسی ريسک های سرمايه گذاری موسوم « ارنیس Erynis » است که ليت وی ننکو به آنجا رفت و آمد داشته است .
یکی از محل هایی که به رادیو اکتیو آلوده است، يک شرکت بررسی ريسک های سرمايه گذاری موسوم « ارنیس Erynis » است که ليت وی ننکو به آنجا رفت و آمد داشته است .

وزير کشور انگلستان « جان رید » روز دوشنبه ، ديروز ، در پارلمان بريتانيا اعلام کرد که علاوه بر منزل « ليت وی ننکو» و هتل و رستورانی که وی در روز اول نوامبر، به آنجا رفته بود ، در چند نقطه ديگر لندن نيز آثار پرتو های راديو اکتيو کشف شده است. وی جای اين مناطق را فاش نکرد و تاکيد کرد که اين آلودگی نبايد موجب نگرانی عمومی شود.


ولی يکی از دوستان ليت وی ننکو ، الکساندر گلدفارب ، به تلويزيون اسکای نيوز گفت : « يکی از نقاط آلوده ، دفتر بوريس یرزوفسکی ، ميلياردر روسی است که به انگلستان پناهنده شده است. »


به گفته این منبع محل ديگر ، يک شرکت بررسی ريسک های سرمايه گذاری موسوم « ارنیس Erynis » است که ليت وی ننکو به آنجا رفت و آمد داشته است .


اين شرکت با انتشار بيانيه ای کشف آلودگی در آنجا را تاييد کرد.


الکساندر ليت وی ننکو ، قبلا مامور سازمان جاسوسی روسيه يا « اف .اس. بی» بود . وی سپس به انگلستان پناهنده شد و به يکی از منتقدان سرسخت حکومت روسيه بدل شد.


وی در روز اول نوامبر، دهم آبان ماه ، بر اثر آلودگی شديد به راديو اکتيو ، سخت بيمار شد و سپس در بيمارستان درگذشت .


او در اين روز، در يک رستوران سوشی ، در لندن ، با يک ايتاليائی به نام « ماریو اسکراملا Mario Scaramella » ديدار کرده بود. وکيل مدافع این مرد ایتالیایی می گويد وی برای ديدار با مقامات انگليسی به لندن سفر کرده بود.


ليت وی ننکو در بستر بيماری ، ولاديمير پوتين ریيس جمهوری روسيه را متهم کرد که دستور مسموم کردن او را داده است.


ولاديمير پوتين اين اتهامات را رد می کند.


در بدن ليت وی ننکو تشعشعات شديد ناشی از پلوتونيوم ۲۱۰ کشف شد. شدت آلودگی او به حدی بود که به هرجا رفته آن جا را به راديواکتيو آلوده کرده است.


منابع رسمی در انگلستان می گويند پلوتونيوم ۲۱۰ در صورتی خطرناک است که خورده يا استنشاق شود يا از راه زخم وارد بدن گردد.


اظهارات سربسته وزير کشور بريتانيا اسرار مرگ ليت وی ننکو را پيچيده تر کرده است . رسانه های انگلستان و روسيه در اين باره گمانه زنی های گوناگون می کنند و قتل او را از جمله به تحقيقاتش درباره شرکت نفتی روسی « يوکوس Youkos » و تحقيق درباره کشته شدن خانم آنا پوليت کوفسکايا ، روزنامه نگار مبارز روس نسبت می دهند.


تحقيقات پليس و دستگاه های اطلاعاتی بريتانيا برای کشف حقيقيت ادامه دارد.


الکساندر گلدفارب ، دوست ليت وی ننکو ، گفت توسط پليس مورد سوال قرار گرفته است و سوالات بيشتر مربوط به سوابق و ارتباطات ليت ويننکو در روسيه ، و دوستان و دشمنان او، و مسايل سياسی مربوط به روسيه بوده است.


سخنگوی تونی بلر ، نخست وزير انگلستان ، روزدوشنبه ، همگان را از عجله در قضاوت ، پيش از پايان تحقيقات ، برحذر داشت.


XS
SM
MD
LG