لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

نگرانی برای حال جسمانی یک روزنامه نگار در زندان


علی فرح بخش از روزنامه نگاران موفقی بود که در روزنامه هایی چون یاس نو و نوروز کار می کرد.
علی فرح بخش از روزنامه نگاران موفقی بود که در روزنامه هایی چون یاس نو و نوروز کار می کرد.


بدری فرح بخش، مادر علی فرح بخش، روزنامه نگار زندانی، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که فرزندش در زندان به بیماری قلبی مبتلا شده و هم اکنون، از وضعیت نامناسب جسمی رنج می برد.


علی فرح بخش، روزنامه نگار اقتصادی که سال ها در روزنامه های اصلاح طلب، مطالب خود را منتشر می کرد، ششم آذرماه و در بازگشت از کنفرانسی در بانکوک، به اتهام «جاسوسی» و «دریافت پول از بیگانگان» دستگیر شد.


وی ششم فروردین ماه محاکمه شد و قاضی دادگاه، وی را با این اتهامات، به سه سال حبس محکوم کرد. این حکم با اعتراض وکیل مدافع وی قرار است در دادگاه تجدید نظر بررسی شود.


مادر این روزنامه نگار با سابقه درباره وضعیت جسمی فرزندش گفت: «ناراحتی قلب علی ادامه دارد و دکتر درمانگاه زندان به او داروی آرام بخش می دهد تا بتواند شب ها بخوابد.»


بدری فرح بخش با اشاره به اینکه درمانگاه زندان اوين، متخصص قلب ندارد، افزود: «تاکنون علی به بيمارستان اعزام نشده است تا تحت نظر متخصصان مورد معاينه و معالجه قرار گيرد.»


بحرانی برای خانواده یک روزنامه نگار


بدری فرح بخش در پاسخ به اين پرسش که بازداشت فرزندش، چه تاثيری بر خانواده اش گذاشته است، گفت: «پدر علی از هنگام بازداشت درآذر ماه سال گذشته، تقريبا بيمار بوده، و بويژه به بيماری گوارشی مبتلا شده است. بيماری ای که زمينه عصبی دارد».



«ناراحتی قلب علی ادامه دارد و دکتر درمانگاه زندان به او داروی آرام بخش می دهد تا بتواند شب ها بخوابد.»
مادر علی فرح بخش

مادر اين روزنامه نگار زندانی اضافه کرد: «پدر علی در تمام مدت عيد، نتوانست حتی يک روز از خانه بيرون برود، و در خانه بستری بود.»


وی درمورد همسر و فرزند ۱۸ ماهه علی فرح بخش گفت: «همسر علی بسيار نگران حال شوهر خود است، و اين در حاليست که در شهرستان، ضمن شاغل بودن، بايد فرزند خردسال شان را به تنهايی، نگهداری کند».


بدری فرح بخش گفت: «دختر ۱۸ ماهه علی هم از همان زمان بازداشت پدرش، قطره قطره اشک ريخته و بابايش را صدا کرده است. و حتی وقتی به زندان اوين می رويم، از همان در آهنی زندان، که حس می کند برای ديدن پدرش آمده است، گريه می کند و بابا بابا می گويد.»


اعتراض های گسترده


بازداشت و صدور حکم سه سال زندان برای علی فرح بخش، با اعتراض سازمان های صنفی روزنامه نگاری و حقوق بشری در ايران و جهان مواجه شده است.


انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، روز هفدهم فروردين ماه، با ابراز نگرانی از آنچه « ادامه برخورد با روزنامه‏ نگاران و فعالان مطبوعاتی» توصیف شده، به حکم سه سال حبس برای علی فرحبخش اعتراض کرد.


«نوع اتهامات وارد آمده به اين روزنامه‏نگار، بسيار سنگين و واهی است، و اين ظالمانه است، که يک روزنامه‏نگار، به صرف شرکت در يک اجلاس، سه سال حکم زندانی بگيرد.»
ماشاالله شمس الواعظین

ماشاءالله شمس‏الواعظين، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در اين مورد گفت: «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، خواهان تجديدنظر در حکم سنگين صادرشده برای علی فرحبخش است، که به دليل شرکت در اجلاس بانکوک برای او صادر شده است.»


سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اضافه کرد: «نوع اتهامات وارد آمده به اين روزنامه‏نگار، بسيار سنگين و واهی است، و اين ظالمانه است، که يک روزنامه‏نگار، به صرف شرکت در يک اجلاس، سه سال حکم زندانی بگيرد.»


آقای شمس‏الواعظين گفت: «صدور اين نوع احکام برای فعالان مطبوعاتی نگران‏کننده است، و انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواهان پايان ‏دادن به اين نوع برخوردها از سوی مسوولان ذی‏ربط است».


همچنين سازمان گردشگران بدون مرز، با انتشار بيانيه ای، خواستار آزادی علی فرح بخش و ساير روزنامه نگارانی شد، که در ايران بازداشت شده اند.


در اين خصوص، رضا معينی، مسئول ايران در سازمان گردشگران بدون مرز، به راديو فردا گفت: «اتهاماتی نظير جاسوسی يا اقدام عليه امنيت ملی و يا ديگر اتهاماتی که جمهوری اسلامی ايران در اين سال ها بر روزنامه نگاران وارد آورده است، به هيچ عنوان، پايه و اساس ندارند.»


آقای معينی همچنين از اخبار منتشر شده در مورد ناراحتی قلبی علی فرح بخش ابراز نگرانی کرد، و خواستار فراهم آمدن سريع امکان معالجه اين روزنامه نگار زندانی شد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG