لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

عفو بین‌الملل: اسرائیل و حماس را تحریم تسلیحاتی کنید


هلی‌کوپتر کبرای اسرائیل بر فراز مرز غزه و اسرائیل. کبرا از جمله تسلیحات آمریکایی است که به اسرائیل فروخته می‌شود.
هلی‌کوپتر کبرای اسرائیل بر فراز مرز غزه و اسرائیل. کبرا از جمله تسلیحات آمریکایی است که به اسرائیل فروخته می‌شود.
سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود از جنگ اخیر در غزه از شورای امنیت سازمان ملل خواست «اسرائیل، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی را مورد تحریم تسلیحاتی فوری و فراگیر قرار دهد».

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است، همچنین از تمامی کشورها خواسته است کمک‌های نظامی خود به اسرائیل و گروه‌های فلسطینی را متوقف سازند تا «دیگر خطر نقض حقوق بشر در کار نباشد».

بیش از ۲۰ کشور و در راس آنها آمریکا به اسرائیل جنگ‌افزار و مهمات فروخته‌اند که به گفته سازمان عفو بین‌الملل در حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این سازمان می‌گوید حماس نیز از سلاح‌های خارجی برای حمله به غیرنظامیان استفاده کرده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود با عنوان «دامن زدن به نزاع: تامین تسلیحات خارجی برای اسرائیل و غزه» که روز یک‌شنبه در لندن انتشار یافت اسرائیل و حماس را به یک اندازه به «ارتکاب جنایات جنگی» متهم می‌کند.

وزارت خارجه اسرائیل در واکنش به این گزارش سازمان عفو بین‌الملل ضمن آن که این گزارش را «غرض‌ورزانه» می‌خواند می‌گوید: «عفو بین‌الملل توجه نکرده که آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را تشکل تروریستی می‌دانند، و حتی از این واقعیت غافل شده که حماس مردم را عمدا به عنوان سپر انسانی مورد سوء‌استفاده قرار می‌دهد.»

حماس نیز در واکنش به گزارش عفو بین‌الملل اعلام کرد این سازمان از زمان پیروزی‌اش درانتخابات پارلمانی در ژانویه ۲۰۰۶ مورد تحریم بوده و غزه از ژوئن سال ۲۰۰۷ کاملا در محاصره بوده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود خواسته است که ارسال جنگ‌افزار برای حماس نیز تحریم شود. ایران در مظان سنگین‌ترین اتهام در ارسال مهمات برای تشکل‌های فلسطینی است.

عفو بین‌الملل خواسته است که ارسال جنگ‌افزار برای حماس نیز تحریم شود. ایران در مظان سنگین‌ترین اتهام در ارسال مهمات برای تشکل‌های فلسطینی است.
ملکم اسمارت،‌ مدیر خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل، با اشاره به این که آمریکا تامین‌کننده اصلی تسلیحات برای اسرائیل است می‌گوید: «آمریکا در این میان وظیفه‌ای ویژه دارد و آن متوقف ساختن رسیدن هر گونه تسلیحاتی است که به نقض شدید قوانین جنگ و حقوق بشر کمک می‌کنند.»

ایالات متحده بر اساس توافق‌نامه‌ای ۱۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ منقضی خواهد شد تعهد ۳۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل را قبول کرده است. این رقم بیانگر ۲۵ درصد افزایش در کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل در مقایسه با دولت پیش از دولت جرج بوش است.

فرانسه، رومانی، بلغارستان و صربستان از جمله دیگر کشورهایی هستند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ سلاح و مهمات به ارتش اسرائیل فروخته‌اند.

در طول بحران اخیر غزه، حماس نیز حدود هزار راکت به سوی اسرائیل پرتاب کرد، و درهشت سال اخیر با حدود ده هزار راکت جنوب اسرائیل را هدف قرار داده است.

در جنگ ۲۲ روزه غزه، حدود ۱۳۰۰ فلسطینی کشته و قریب به ۴۵۰ نفر از اهالی غزه مجروح شدند.
XS
SM
MD
LG